Ser min Kungspyton under/överviktig ut?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Acituszt:
Bilder i slutet av inlägget

 

Hej!

 
Har funderat kring detta ett tag nu.



Min tjej är nästan 7 år, runt 152 cm lång och väger ~1300 g.

Jag har kollat och gemfört henne med bilder på andra Kungspytons, läst kring det.... Har dock svårt att se vart på spektrumet hon skulle vara. Skyller detta på oerfarenhet och hur rörig tiden jag hittils haft med henne har varit...

 

::



Jag har endast haft henne i drygt 9 månader och hon har varit väldigt turbulent under den tiden gällande matning- matvägrat under korta perioder ett antal gånger och fastade ungefär 4 månader i början av februari till slutet av juni; med en 150 g råtta i mitten av den faste perioden. (??)

Han ge henne en 250grammare innan hon gick in i fastan.


hon ska egentligen få råttor på 250g men jag har experimenterat med lite olika storlekar för att se om något skulle vara enklare att ta för henne. 
   Har kontaktat de tidigare ägarna som berättade att hon varken har preferens av färg eller storlek. När jag köpte henne fick jag med mig två 150 g råttor och en ~250g, de berättade då att hon egentligen skulle ha råttor av den större storleken men jag frågade inte mer om hennes matvanor då.


Har finjusterat och ändrat hennes husbandry/inhägnad kontinuerligt sens jag fick henne i januari.
   Inga för extrema ändringar, men när jag tänker tillbaks skulle jag nog ha tagit det lite lugnare i början då det nog var rätt stressfullt. Först nu känner jag mig egentligen väldigt självsäker kring hennes inhägnad, vilket känns bra såklart men ändå synd att min oerfarenhet ska ha gått ut över ormen...

 


Allt känns dock rätt luddigt m tanke på att hennes tidigare ägare verkar ha gått väldigt mycket 'på känn' kring henne... 

 
   Hon har totalt haft 2 ägare innan mig och första ägaren verkar som tur är ha varit nogrannare än den andra:

En bra storlek av terrarium (vid den tiden), värmematta både på bottnen och på väggen. Kork bakgrund & t.om två grova grenar säkert uppsatta tvärs över inhängnaden tillsammans med vitmossa uppsatt på korkbark like där och här + levande växter.


Varav andra ägaren sa att hon skulle ha det 'väldigt fuktigt och väldigt varmt'.

När jag skulle plocka upp ormet fann jag henne med en termometer, en fungerande värmelampa, svag ExoTerra lampa (ursäkta flummigheten), En fogger stark nog att göra luften svår att andas inom 3 minuter, en grotta hon inte kunnat få plats i på ett långt tag, ingen vattenskål, 2 trasiga värmelampor och en analåg hygrometer som var fast på 60%. (värmemattorna var fastsatta med silikon så de också såklart.)

Som ketchup på pannkakorna märkte jag sedan att ena sidan av terrariumet gick upp emot 40 grader varmt på marken, värmemattan gick på fullt hela tiden.

Grejen är den att första ägaren hade henne i ett år, andra ägaren i 5 år. Hon har ju uppenbarligen överlevt och ätit bra hittils.. antar jag? 






•Jag städar terrariet helt var ~1,5e månad beroende på hur det ser ut & luktar.
•Jag siktar på att hennes luftfuktighet ska vara mellan 55 & 65%, drar upp runt ömsning.
•Hon har en grotta (med yta stor som henne själv löst ihop ringlad med 3 cm markyta och som mest 10 cm på höjden till godo.
•Samma lampa + en led till växterna- båds inställda med timer.
•Vattenskål hon tyvärr inte kan få plats i men stor nog för en 3e del av henne. 
•Termostat + värmematta på kalla sidan som är inställd på 26 grader, varma sidan (eller kokheta sidan) har jag försökt få ner så gott som möjligt och den är nu stabil på 33 grader.
•Basking spot på 31 grader.
•uppsatta dekorationer nära glaset för att göra det lite mer instängt och täkt.
•Terrariet är 90x60x120. 

Vill kunna ha henne i ett 180 nån gång i framtiden... 

 
::

 
Jag är helt oerfaren vad gäller reptiler innan henne och det Känns såklart väldigt synd att hon svarar så dåligt på min omvårdnad. 



Bortsätt från aptiten så är hon frisk.

Hon har haft något som ser ut som lite öms skinn kvar över vänstra ögat enda sens jag fick henne tror jag. Ser torkat/matt och aningen upptuffsat ut.

   Gav henne ett bad och försökte med hjälp av en handuk väldigt försiktigt få bort ömset. Efterråt hade 100% koll på fuktigheten skulle vara rätt under en ömsning vilket resulterade i att det försvann... och sen kom tillbaka..?

Lite svårt att helt se vad det skulle kunna vara, hon är ju inte direkt still när man ska kolla det på nära håll haha.
men tror verkligen att det är skinn, ser tunnt och 'ofarligt' ut- men vad har jag att säga om det...



::


 
Dess bilder togs för ~3 veckor sen. Hon hade inte ätit på 2 veckor redan då...

Ber om ursäkt för kvalitén på några utav bilderna, de är tagna från video.
Första visar det misstänkta ömset som fastnat.













2
0
Acituszt:
Kan lägga till att hon är rätt mjuk ner till på sidorna av kroppen. Främsta orsaken till att jag misstänker undervikt är just för att hon inte ätit så bra senaste året.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild