Sand med trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
JackAw:
Hej!

Jag ska köpa min första trynsnok snart och håller på att förbereda dess terrarium. När jag var his herpers choice sa dem att en blanding mellan snake bedding och dessert sand var de bästa. Men när jag läser online står det att man ska undvika sand så mycket som möjligt. Jag har flera ormar redan men ingen av dem är burrowing och för dem har jag vanlig bark blanding med coco husk. 
Jag tänkte på att ha ett lager sand i botten och sedan ha mycket snake bedding över, mest så att värmen håller sig bra. 

Skulle de funka eller ska jag helt skita i sand?

167
162
Imori:
Jag skulle följa HC:s råd, sandblandning till trynsnok låter logiskt då de lever i sån miljö i det vilda. Alternativt använda cocosfiber istället för snake bedding för ett mer mögelresistent substrat.

Ren sand i terrarium är det som är en dålig idé, all vätska från avföring rinner rakt ner i botten och bli omöjlig att få upp utan att rensa hela burken. Den behöver blandas ut minst 50%, gärna lite mer, med nåt som suger upp fukt och vätskor.

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Jag kör på en blandning av sand och cocosfiber (finns säkert lite bark också, tog av det jag hade hemma när jag gjorde iordning terrariet) till mina Trynsnokar, dom verkar gilla att gräva runt i det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild