Majsorm stöter upp mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
datapata:
Hej! Jag är ny här, och ny som reptilägare. Jag köpte en majsorm för ca en månad sedan (född i somras). Pga diverse nybörjarmisstag från min sida blev den första tiden onödigt stressig för ormen. Jag hade skaffat ett alldeles för stort terrarium med för mycket inredning för en så liten orm och han lyckades gömma sig någonstans (fattar fortfarande inte var) i över en vecka medan jag var övertygad om att han hade rymt och letade runt i hela huset. 

När jag upptäckte att ormen var kvar i terrariet och inte alls hade rymt gav jag honom en muspinkie som han tog direkt. Men ca två dagar hittade jag pinkien uppkräkt. 

Jag läste att detta ofta kan bero på stress, vilket kändes logiskt, så jag skaffade ett mindre terrarium, inredde lite enklare och ställde det i ett rum där nästan ingen går in så att han skulle få lugn och ro. Vid nästa matning någon vecka senare behöll han maten. Han ömsade också skinn någon dag senare.

Då tänkte jag att allt var ok, även om han verkade väldigt skygg (har nästan aldrig sett honom vara utanför något av gömställena i terrariet). Men efter att jag matade i fredags så hände samma sak igen, maten stöttes upp efter ca två dagar.

Så nu har han bara ätit en pinkie på en månad (plus två st halvsmälta), vilket känns väldigt lite. Någon som har tips? Ska man försöka få i mer mat snabbt? Eller avvakta och ge ormen lugn och ro? Läste även att uppstötning av mat kan vara symptom på någon parasitsjukdom, men att ormen då skulle ha en tydlig knöl någonstans på kroppen, och någon sådan kan jag inte se.
Skulle vara väldigt tacksam för råd!

5
0
Jumban:
Vänta minst 2v efter en orm har spytt, se över att temp stämmer. 

3
0
datapata:
Ja, jag har också läst att man ska vänta ganska länge innan man matar igen, men för en så pass juvenil orm känns det som att ormen skulle behöva få i sig näring snart. Men kanske ändå ska ta det lite lugnt och vänta ett tag. 
Tempen på den varma sidan är på 28 grader dagtid och 23 grader nattetid (värmematta). Hade lite varmare förut, men sänkte ett par grader eftersom ormen aldrig verkade vilja vara på den varma sidan.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Ett tips är att ha en liten burk, helt tom utan inredning som du ger ormen mat i om den blir stresad av att äta i terrariet, det kan också vara alla rörelser runt om när den ska äta som stör den. 

 

I med en tinad pinkie i burken och in med ormen, lock på och sätt burken i ett mörkt utrymme så att den får göra sitt i lugn och ro. Se till att burken är ventilerad så klart. 


5
0
Jumban:
datapata skrev:
Ja, jag har också läst att man ska vänta ganska länge innan man matar igen, men för en så pass juvenil orm känns det som att ormen skulle behöva få i sig näring snart. Men kanske ändå ska ta det lite lugnt och vänta ett tag. 
Tempen på den varma sidan är på 28 grader dagtid och 23 grader nattetid (värmematta). Hade lite varmare förut, men sänkte ett par grader eftersom ormen aldrig verkade vilja vara på den varma sidan.


Fortfarande viktigt att vänta emellan matningarna, ju mer den spyr upp ju större chans att den fortsätter göra det. Om den är så pass ung som du säger så räcker det med 1-2 spyor till innan den dör. 

Höjj tempen till 30-32c, någon bild på hur du har terrariet? Hade inte flyttat vid matning, speciellt när den redan har spytt, prova ge på kvällen när det är släkt. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
28 som högsta är för kallt. Sätt in en spot eller så kan du tex sätta en skrivbordslampa med en halogenspot i (ej led) på utsidan som lyser in för att få upp tempen på en plats.

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Mina ormar ligger nästan alltid på den varmaste punkten några dagar efter måltider. Men övrig tid ligger dom på svalare ställen. Så den varma delen behövs absolut även om den nyttjas sällan. 

Min varma punkt ligger på 30-34 grader. Nu håller jag endast pytonormar men höj ett ställe till minst 30 grader.

För kall miljö och stress är dom absolut vanligaste anledningar att ormar spyr upp maten. Lycka till. 

3
0
datapata:
Tack så mycket för alla svar! Jag har höjt tempen på termostaten till 30.5 grader. 
Funderar på att mata igen på måndag, då har det gått 10 dagar sen förra matningen. Eller ska man kanske vänta ännu lite längre? 
Skickar med en bild på terrariet. Värmekällan är en värmematta som ligger under den inre vänstra delen i bilden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild