Inspiration högt vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
19
Oskarw90:

Hej Alla! 

 

Jag har nyligen införskaffat mig ett IKEa Detolf Vitrinskåp, som jag tänkte konvertera till ett vivarium. 

 

Försöker hitta lite inspiration till detta, då jag står och funderar på hur jag bäst utnyttjar höjden. 

 

Hade gärna velat ha någon slags vattenfeature, men känns som att man skulle offra den lilla ytan man har i botten (43x37 cm), till detta, några ideer? Tänker kanske en stenvägg i mitten eller till sidan, som inte slutar i en "pool" på botten. 

 

Har ni inspiration så skicka länka gärna in bilder eller skriv om ni har några ideer ni tror skulle fungera. 

 

Måtten är alltså 37x43x163. 

 

Mvh

Oskar


5061
3826
Tropfrog:
Vad är ett vivarium för dig? Lika många idéer om vad ett vivarium är som det finns folk inom hobbyn. Vad skall du ha för djur och miljö däri?

Mvh
Magnus 

29
19
Oskarw90:

Tropfrog skrev:
Vad är ett vivarium för dig? Lika många idéer om vad ett vivarium är som det finns folk inom hobbyn. Vad skall du ha för djur och miljö däri?

Mvh
Magnus 


Jag har inga större förväntningar på att jag klarar mig att hålla mig inom ett visst område (typ peruvianska växter), men jag vill egentligen ha ett regnskogsvivarium, mycket mossor och växtlighet, bromellior och orkideer. 

Vad för djur vet jag inte. troligtvis inget, men om jag har en miljö i slutändan som skulle passa för t.ex. en Dvärgkameleont,en gecko eller pilgift(troligtvis inte, p.g.a. formatet på terrariumet), så är det inte uteslutet.

Tänker mig något som nedan, fast istället för att bygga på längden, få lite höjd i det.



5061
3826
Tropfrog:
Så det du vill göra är ett regnskogterrarium, det är mycket mer specifikt än vivarium.

Problemet med växter och mycket höga terrarium är att man behöver riktigt fett ljus för att det skall nå botten. Med Så skarpt ljus går inget att odla längst upp. Eller omvänt, med mindre ljus så kan du odla uppe, men får acceptera att det blir bart i botten.

I praktiken har du troligtvis max 1 m att plantera på. Resten måste skapas med hård inredning eller plastväxter.

Av just denna anledningen är det svårt att hitta bra inspirationsbilder på extremt höga terrarium. Jag har sett en del fina, men de har varit nyinredda och inte långsiktigt hållbara.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
70
37
Kenneth58:
Finns ett antal klipp på tuben om just Ikeas skåp för vivarum/terrarium eller vad man nu vill kalla dom.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild