Bada kungspyton, tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
9
dfniklas:

Hej,

Min kungspyton som är lite mer än ett år gammal har lite problem med att ömsa. Tidigare ömsningar har gått bra.

Men nu har han fått bort det gamla runt ögonen och kloaken så det är inga problem, men det är ganska mycket kvar på övriga delen utav kroppen. Har sprayat terrariumet och haft en luftfuktighet på 60-70% men trots det har han inte fått bort allt. Han har två fuktlåda med blötlagd mossa i men vill sällan ligga där i. Har aldrig heller sett han bada i vattenskålen..

Hur ska jag gå tillväga om jag ska bada honom? Vattnet ska vara ca 30 grader har jag lyckats lista ut. Hur mycket vatten bör jag ha i baljan? 2-3cm? Problemet med min lilla kp är att han gärna bollar ihop sig och sedan tar det 20-30 minuter innan han blir lite aktiv, kryper runt och utforskar när man har han i handen. Skall jag vänta tills dess innan jag sänker ner honom i badet? Vill ju inte dränka den lilla stackarn.

Tacksam för tips 


67
39
Tonyikalmar:
Jag har tvångsbadat orm genom att använda en balja och ett ungsgaller. Fyller upp med ljummet så ormen precis kan sticka upp näsan genom gallret för att andas. Dock inte så länge i stöten för vattnet kallnar fort. Detta var en metod för att bli av med och dränka kvalster, men det borde ju funka i detta syfte oxå. 

206
224
Danne72:
Det är bara att ta en plastlåda med lock, Typ en smartstore med ett par lufthål i locket...fyll på vatten ca en decimeter på botten och lägg i ormen, den kommer inte drunkna och den kan inte klättra på väggarna heller.

33
9
dfniklas:
Danne72 skrev:
Det är bara att ta en plastlåda med lock, Typ en smartstore med ett par lufthål i locket...fyll på vatten ca en decimeter på botten och lägg i ormen, den kommer inte drunkna och den kan inte klättra på väggarna heller.


Men kan jag lägga i honom när han är ihoppbollad? 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
dfniklas skrev:


Men kan jag lägga i honom när han är ihoppbollad? 


Svar ja :) lägg ner den försiktigt, jag brukar fylla med vatten en tredjedel eller fjärdedel i lådan jag använder ofta 60-80liters lådor. Då har jag större ormar än kungspyton men så du kan översätta det till din individ. Brukar gå upp med vatten 20 centimeter gissningsvis..

Vattnet brukar vara 27-30 grader, det får ju inte vara för varmt.
Glöm inte ett eller några små lufthål i locket på lådan. Jag låter mina ligga ungefär 1 timme vid behov. 

Kan vara bra att se över miljön i terrariet om det är återkommande problem. Kan vara uttorkning i vissa fall. 

33
9
dfniklas:
Jonas_ skrev:


Svar ja :) lägg ner den försiktigt, jag brukar fylla med vatten en tredjedel eller fjärdedel i lådan jag använder ofta 60-80liters lådor. Då har jag större ormar än kungspyton men så du kan översätta det till din individ. Brukar gå upp med vatten 20 centimeter gissningsvis..

Vattnet brukar vara 27-30 grader, det får ju inte vara för varmt.
Glöm inte ett eller några små lufthål i locket på lådan. Jag låter mina ligga ungefär 1 timme vid behov. 

Kan vara bra att se över miljön i terrariet om det är återkommande problem. Kan vara uttorkning i vissa fall. 


Tack! 

Nu har han fått bada vid två tillfällen och i princip allt öms är borta. 

Har kollat igenom terrariumet och sprayar lite oftare nu. Får försöka hålla lite bättre koll på luftfuktigheten framöver. Lite synd att han vägrar ligga i sin fuktlåda eller bada på eget initiativ ????

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
dfniklas skrev:


Tack! 

Nu har han fått bada vid två tillfällen och i princip allt öms är borta. 

Har kollat igenom terrariumet och sprayar lite oftare nu. Får försöka hålla lite bättre koll på luftfuktigheten framöver. Lite synd att han vägrar ligga i sin fuktlåda eller bada på eget initiativ ????


Låter bra, hoppas det går bra i fortsättningen :) 

Angående fuktlådan, några grejer att fundera på bara. Ur ormens synvinkel kan ju lådan kanske stå på fel plats i terrariet, den kan vara alldeles för stor/liten, ingångshålet och själva materialet i lådan. Ibland kan genomskinliga/transparenta lådor vara för ljusa eller vad jag ska säga, vissa individer vill ha mörkt! 

Kan vara så att ormen inte vill vara i lådan, så enkelt kan det vara också :) 
Men ibland kan relativt små förändringar göra underverk. Lycka till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild