Hjälp oss att välja padda!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
33
bufo_bufo:
Hej alla groddjursälskare! Jag är ny här på forumet och undrar om ni kan hjälpa mig och min 11-årige son? Efter att ha stiftat bekantskap med vilda paddor på vårt lantställe har vi nämligen blivit sugna på att skaffa paddor som husdjur.

Idealet vore en art som är lättskött, förhållandevis dagaktiv och inte alltför tillbakadragen i sitt beteende.

Efter att ha läst på och kikat i diverse padd-trådar här på forumet har jag förstått att A. debilis, A. terrestris eller A. cognatus skulle kunna vara lämpliga kandidater. Funderar även på agapadda, eftersom vi har plats för ett ganska stort terrarium.

Vad säger ni som kan era paddor? Vilken av dessa arter är ute och rör på sig mest under dagtid? Är det någon av dem som är mer svårskött? Och har ni någon favorit?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Kul att ni planerar på att skaffa padda!

De allra flesta arter av paddor är nattaktiva, och vissa arter gräver gärna ner sig dagtid.
Jag tänkte dela med mig lite fördelar och nackdelar av de arter ni nämner.

A.debilis - Mindre än övriga arter i er lista, och kräver således mindre typer av foder så som bananflugor, buffaloworms m.m. Jag upplever att de kan vara framme dagtid mer än andra arter, och vill ha torr miljö. De är lite "hoppiga" av sig, och låter sig inte hanteras så lätt. Skapar gärna hålor i sanden.

A.terrestris - Tar det mesta i foderväg, vilket är positivt. Gräver gärna ner sig dagtid i substratet så kan vara svåra att se dagtid. 

A.cognatus -  Har inte haft denna art själv, men skulle tro att den är ganska lik A.terrestris i beteende.

R.marina (agapadda) - Betydligt större än övriga arter. Storleken varierar rejält mellan lokaliteter och hane/hona (där honor av surinam-lokalitet blir störst). Upplever att de kan sitta framme dagtid, men är aktiva under natten. Vissa individer lite lättskrämda. Förmodligen tåligast av nämnda arter, och dessutom lättast att få tag på. Äter det mesta.


Jag skulle nog rekommendera agapadda om ni har platsen, det är en bra och lättskött nybörjarart. Har ni ont om plats så är väl A.debilis annars ett trevligt alternativ, även om det kan vara lite knepigare med foder m.m.

61
33
bufo_bufo:
Tack så jättemycket för utförlig info och bra tips!
Det låter onekligen som att agapaddan kan vara "vår" padda. Och inte mig emot, jag tycker de ser härliga ut.
Tänkte ta mig friheten att peppra med några frågor specifikt om R.Marina också, när jag ändå är igång:


1. Kan man hålla dem ensamma eller mår de bäst i par?

2. Är det någon skillnad på hanar och honor, förutom storleken?

3. Hur pass stort bör terrariet vara? Jag kikade i den klistrade tråden om minimimått här, men jag är lite osäker på hur stora de blir? Jag antar att de behöver mest plats på längden och bredden, för de är väl inga storklättrare direkt?

4. Tror du att man störs av dem på natten om man sover i samma rum?

5. Du skriver att de äter det mesta, har du någon koll på vad de mår bäst av? Antar att det är levande föda som gäller?

6. Är det säkrast att köpa av en privatperson eller går det bra i djuraffär? (Tänker på djurets välmående, alltså hur de har hanterats och så.)

7. Kan man ha dem i något slags utehägn på sommaren, lite som sköldpaddor, eller mår de bäst av att vara i sitt terrarium?


Tusen tack än en gång för ditt trevliga och uttömmande svar!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

1. De kan absolut hållas ensamma, och är kanske snarare positivt att enbart ha en då de är solitära djur.

2. Utöver morfologiska skillnader (utseende) så har inte jag märkt några större skillnader mellan dem i beteende.

3. Det är helt klart en art som varierar väldigt mycket i storlek. Jag tycker det kan vara bra att räkna med att de blir över 10 cm, vilket är den högsta gränsen som finns i L80, och resulterar i en bottenyta på 0,5kvm. Det är helt klart marklevande. 

4. Det är en art som sällan gör så mycket ljud av sig i terrarium, och jag hade själv mitt terrarium i sovrummet. De enda gångerna var väl när jag hade en massa torkade löv i terrariet, vilket gjorde att det prasslade en del när de kröp omkring nattetid.

5. Det bästa är om man kan variera så mycket som möjligt. Men några lämpliga foderdjur är väl dubia-kackerlackor, mask, syrsor, gräshoppor och zophobas-larver. 

6. Såvitt jag vet så finns det inte någon uppfödare av agapaddor i Sverige. Därför är det snarare viktigare att hitta en kompetent zoobutik eller privatperson som kan ge råd, och där du känner att djuret du får är friskt och välmående. 

7. Även om jag i många fall är för utehägn och att ge herptilerna naturligt solljus, så är jag inte helt säker på att agapaddor skulle tjäna på det tillräckligt. Jag hade låtit dem vara i terrarie året runt, där man lättare har kontroll över temperatur och luftfuktighet.


Var så lite så. Kommer du på fler frågor, så är det bara att fråga på!


61
33
bufo_bufo:
Återigen, tusen tack för initierade svar!

Jag researchar för fullt, ska kontakta en butik här i närheten och så tar jag dig på orden och återkommer när jag samlat på mig fler frågor. Tänker att dina svar också kan komma andra agapaddsintresserade till godo om de hamnar här i forumet. :)

4
3
Piff:
Är själv padd-älskare, grattis till fint husdjur! Tänk bara på att paddar (speciellt agapaddor) har ett milt gift som kan vara irriterande att få på sig, och med tanke på att ditt barn är ganska ugnt så skulle jag vara noga med att berätta för honom att man inte ska hålla i paddorna, och om man måste hantera dem (vid exempelvis städning, flytt eller veterinärvård) så är det bra att använda handskar och sedan tvätta sig mycket noga. Det är även bra för paddan att bli lämnad ifred :) Så han inte blir besviken menar jag. Sen är ju jag inte den som är den, och plockar upp paddor i naturen och flyttar från cykelbanorna ändå. Men bara man har det i åtanke. 

61
33
bufo_bufo:
Tack, paddälskare, för initierade och omtänksamma råd! :)

Nu blir det trots allt inte agapadda för oss, utan koloradoflodpadda istället, men där gäller ju samma förhållningsregler. Sonen är helt införstådd med att paddorna inte ska hanteras i onödan, både för vår och deras skull, och han är generellt försiktig och respektfull i sin relation till djur. Oavsett mognad skulle jag dock inte låta en 11-åring ta ansvar för paddor, utan de är mitt ansvar, fast de får bo i hans rum och så hjälper han till. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild