Majsorm på dagsflykt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
vanja04:
hej!! jag hade tänkt stt ha med mig min majsorm till skolan under 1 dag och undrar om det är olej för ormen liksom? har en låda i princip lika tort som terrariet och 2 gömställen där i som jag hade tänkt att ta med honom i. är fet någon som hsra några tips eller förslag?

5061
3824
Tropfrog:
Det är väl samma sak som att ta med djur till mässor? Att det krävs en ansökan om undantag från L80 hos jordbruksverket.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Se till så ormen har tillgång till värme och att krypa undan är mina tips. Ska du ta med den och informera klassen/skolan om ormar eller vad är tanken? 

Jag har pratat inför barn och ungdomar i skolor och har då alltid haft med en levande orm för folk att exempelvis känna på eller bara titta på nära håll.
Dock har jag aldrig inför dessa besök ansökt om nåt från jordbruksverket och det var faktiskt första gången jag hört nåt liknande. Vad är det för ansökan Magnus? Som jag som privatperson måste ansöka om. Arrangörer på mässor är väl något helt annat kan jag tänka mig.

Ormar brukar även ligga bra i örngott och liknande, då blir det mörkare och tryggare antagligen än en transparent plastlåda.

5061
3824
Tropfrog:
Som jag förstår det så gäller L80 privatpersoner också :). Undantag från dessa regler ansöker man om hos jordbruksverket. När mässor arrangeras så är det oftast mässarrangören som ansöker åt alla deltagande säljare.

Men kan man uppfylla L80 med sin tillfälliga förvaring är det förstås inte nödvändigt med undantag.

Sen hur det sköts i praktiken, hur stor risken är att "åka dit"  och själva värdet i att undervisa med levande djur väljer jag att inte kommentera. Det blir bara åsikter och tyckande då. Om man väljer att tumma på reglerna gör man bäst i att inte skriva om det på internet :)

Mvh
Magnus 

44
36
Masala:
vanja04 skrev:
hej!! jag hade tänkt stt ha med mig min majsorm till skolan under 1 dag och undrar om det är olej för ormen liksom? har en låda i princip lika tort som terrariet och 2 gömställen där i som jag hade tänkt att ta med honom i. är fet någon som hsra några tips eller förslag?


Hej Vanja. 

Vad bra att du frågar här. Ska du göra en redovisning eller något sånt med ormen för dina klasskompisar?

Jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller, men om du har möjlighet kanske någon kan hjälpa dig dit och hem med ormen så den får vara utanför sitt vanliga terrarium så lite som möjligt?

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Tropfrog skrev:
Som jag förstår det så gäller L80 privatpersoner också :). Undantag från dessa regler ansöker man om hos jordbruksverket. När mässor arrangeras så är det oftast mässarrangören som ansöker åt alla deltagande säljare.

Men kan man uppfylla L80 med sin tillfälliga förvaring är det förstås inte nödvändigt med undantag.

Sen hur det sköts i praktiken, hur stor risken är att "åka dit"  och själva värdet i att undervisa med levande djur väljer jag att inte kommentera. Det blir bara åsikter och tyckande då. Om man väljer att tumma på reglerna gör man bäst i att inte skriva om det på internet :)

Mvh
Magnus 


Ja L80 och dess betydelse samt reglerna kring detta vet jag hur dom funkar :) 

Jag tänkte mer på vilken ansökan du menar att trådskaparen ska göra innan hon tar med ormen till skolan några få timmar? 

5061
3824
Tropfrog:
Jonas_ skrev:


Ja L80 och dess betydelse samt reglerna kring detta vet jag hur dom funkar :) 

Jag tänkte mer på vilken ansökan du menar att trådskaparen ska göra innan hon tar med ormen till skolan några få timmar? 


Som sagt. Man bör ansöka om undantag från L80. Om du menar var man ansöker, hur man ansöker eller vilka blanketter som skall fyllas i så är jag inte rätt person att fråga. Men det finns säkert någon här som har gjort det och kan fylla på med bättre info om just det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Tropfrog skrev:


Som sagt. Man bör ansöka om undantag från L80. Om du menar var man ansöker, hur man ansöker eller vilka blanketter som skall fyllas i så är jag inte rätt person att fråga. Men det finns säkert någon här som har gjort det och kan fylla på med bättre info om just det.

Mvh
Magnus 


Jag var mest nyfiken på vad det är för ansökan som måste göras när man fraktar en orm från hemmet till en skola som i det här fallet, då det endast rör sig om några timmar. Eller hur många timmar en orm får vara utanför det egna hemmet utan det där tillståndet :) jag hade aldrig hört talas om det bara. Då du skrev att det krävdes en ansökan tänkte jag att du hade mer information utöver det, inget annat :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild