Nybörjarsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
2
aaron10:
Så jag har börjat gilla sköldpaddor då Finns det några bra för nybörjare land eller vatten sköldpadda, mått ,mat och tips eller vad som helst 

352
269
Animallover_1984:
Hej aaron10! 

Mitt tips till dig är kanske inte det du väntat dig men...tänk om och tänk rätt, det är ju inte möss eller andra kortlivade djur det handlar om. När det kommer till sköldpaddor och andra långlivade till extremt långlivade djur, så är det ingen bra idé att tänka "nybörjar arter".

Fundera istället på vilka arter du är intresserad av och som du kommer ha intresse för i mååååånga år framöver. Djur är inga "slit och släng - prylar" utan du bör ha inställningen att ha de kvar i kanske 30, 40, 50, 60+ år eller så. En del arter kan man t.o.m. behöva överväga i sitt testamente osv.

Visst många säljer sina reptiler (och andra djur) hit och dit, men jag anser inte att man ska tänka "den har jag i några år och sen skaffar jag det jag verkligen vill ha" utan att man bara ska skaffa de djur som man verkligen har intresse för. Det är inte precis ovanligt att små (unga) sköldpaddor säljs efter ett par månader eller några år för att ägaren tröttnat, så tänk efter före.

Börja med att fråga dig själv om en sköldpadda/sköldpaddor verkligen passar dig. Reptiler är inga kelddjur utan mer som "akvariefiskar" som man tittar på när de lever sitt liv i sitt akvarium/terrarium/hägn.
Om du svarar ja på det så gå vidare till att fundera på om du är mest intresserad av att sköta ett akvarium med allt vad det innebär eller om du hellre sköter ett terrarium/sköldpaddslåda/inhägnad. Fundera även kring maten; dvs. är du ok med att mata med insekter, fisk, maskar osv. eller passar det bättre med örter osv. Fundera även kring vilket utrymme du kan erbjuda din nya familjemedlem. När du bestämt dig för om det är en vattensköldpadda eller en landsköldpadda (eller något "mittemellan") som passar dig bäst, så är det dags att börja läsa på om olika arter. Kolla upp utrymmeskrav och se om de fungerar med det utrymme du kan erbjuda och läs på, läs på och läs på igen. 

Låt beslutet ta tid, det handlar om måååånga år som sagt och därför gäller det att det blir rätt beslut både för din del, men såklart även för den sköldpadda/de sköldpaddor som får flytta hem till dig. 

Lycka till. 
Mvh/Animallover_1984

229
223
Formula76:
Det finns inte så värst mycket att välja på i handeln i Sverige.
Vill man ha nått utöver det vanliga så får man nästan leta sig utomlands.

Först o främst, tänk över det noga, impulsköp inte. 
Blocket är fullt av sköldpaddor som folk köpt och tröttnat på, eller oftast så har de köpt dom som leksaker till sina barn.
Och de flesta arter är iskalla på begagnat marknaden, tyvärr, de tingar väldigt lite ekonomiskt värde.

Är du verkligen intresserad så får du först komma fram till om du vill har land eller vattensköldpadda?
Hur mycket utrymme har du? Har du så de kan vara ute i en hage/damm på sommaren kanske?
Isåfall ska du välja arter som kommer ifrån tempererade områden, alltså inte tropiska arter, så de kan trivas att vara ute i vårt klimat, åtminstone på sommaren.
Kolla upp hur stora de blir och vad för klimat de lever i. Och sen är maten ett helt kapitel för sig själv!
Du måste kunna ge dom ett meningsfullt liv, inte bara prångla ner dom i ett akvarium som precis håller måtten.
Välj därför mindre arter.
Har du frågor så hjälper jag gärna till!

2
0
Jonasson:
aaron10 skrev:
Så jag har börjat gilla sköldpaddor då Finns det några bra för nybörjare land eller vatten sköldpadda, mått ,mat och tips eller vad som helst 



Jag skulle absolut  rekomendera landsködpadda. Dom är lugnare och inte agresiva som vattensköldpaddorna är...

Grekisk är dom minsta och väldigt trevliga... jag har 2.
Då jag har både katt och hund så har jag valt att ha en stor kaninbur... när det är dax för dom att vara ute  så kommer dom vara ett växthus som tar upp hela balkongen

13
7
rrroadkill:
Sköldpaddor är roliga och intressanta djur - om man är intresserad av djur som mest tittas på och inte ska hanteras så mycket. :) 

Jag har både land- och vattensköldpaddor. Vattenskölpaddorna är absolut mer krävande eftersom du måste byta ca 25% av vattnet varje vecka, även om du har ett bra filter.
Filtret är för övrigt nästa avsnitt. Du bör gärna ha ett ytterfilter, och helst ett som är anpassat för minst 3 ggr vattenvolymen (dvs till ett 200L akvarium har du ett filter som är anpassat för 600L). Du behöver även en doppvärmare. 

Att ha god filtrering är viktigt för sköldpaddans hälsa, så vattnet hålls ordentligt rent mellan vattenbytena. Vattensköldpaddor skitar nämligen ner hemskt mycket, och har du rätt utrustning från början minskar du ev frustration pga smutsigt vatten. Detta kan leda till att man tröttnar på att sköta underhållet, många sköldpaddor missköts i några år för att sedan hamna på blocket nör man inte orkar med jobbet längre.

Akvariet måste dessutom vara väl tilltaget, med em volym som är anpassat för din art. Honor måste ha en grävbar landdel, till hanar räcker det med en vanlig, flytande landdel att torka och sola på.

Vattensköldpaddor är dock mycket livliga och aktiva, det händer alltid något och man kan sitta och titta på dem länge. Väldigt roliga!

Landsköldpaddor kan du (oftast, beroende på art) ha en mer öppen låda/bur till. Det är mindre jobb och för de vanligaste arterna billiga i drift. De är trevliga och mysiga, men betydligt långsammare och lugnare än vattensköldpaddorna. 

Båda behöver UV och värmelampa, vilket kostar lite. Vattenskölpadda är billigare i inköp men akvarium och filter är dyrt. En landsköldpadda är dyrare i inköp men du kan enkelt bygga en bolåda billigt själv. 

Angående nybörjarart - skaffa en art du är intresserad av, i stället för nån du kommer tröttna på för att det inte är rätt för dig. Men jag kan varmt rekommendera mysksköldpaddan Sternotherus odoratus för vatten, och grek Testudo hermanni till land. Väldigt trevliga båda två. 

Medlem i SHF
7
2
Concretejungle:
rrroadkill skrev:
Sköldpaddor är roliga och intressanta djur - om man är intresserad av djur som mest tittas på och inte ska hanteras så mycket. :) 

Jag har både land- och vattensköldpaddor. Vattenskölpaddorna är absolut mer krävande eftersom du måste byta ca 25% av vattnet varje vecka, även om du har ett bra filter.
Filtret är för övrigt nästa avsnitt. Du bör gärna ha ett ytterfilter, och helst ett som är anpassat för minst 3 ggr vattenvolymen (dvs till ett 200L akvarium har du ett filter som är anpassat för 600L). Du behöver även en doppvärmare. 

Att ha god filtrering är viktigt för sköldpaddans hälsa, så vattnet hålls ordentligt rent mellan vattenbytena. Vattensköldpaddor skitar nämligen ner hemskt mycket, och har du rätt utrustning från början minskar du ev frustration pga smutsigt vatten. Detta kan leda till att man tröttnar på att sköta underhållet, många sköldpaddor missköts i några år för att sedan hamna på blocket nör man inte orkar med jobbet längre.

Akvariet måste dessutom vara väl tilltaget, med em volym som är anpassat för din art. Honor måste ha en grävbar landdel, till hanar räcker det med en vanlig, flytande landdel att torka och sola på.

Vattensköldpaddor är dock mycket livliga och aktiva, det händer alltid något och man kan sitta och titta på dem länge. Väldigt roliga!


Håller med dig om i princip allt du skrev. Väl formulerat inlägg! Skulle däremot vilja flagga för att grävbar landdel är av stor glädje även för hanar i många fall. Mina reevesii-hanar har setts använda substratet både för värme när det blir kallare vintertid, svalka när det är varmare i lägenheten och skydd när de sover. Märker att det ger dem fler alternativ än enbart värmelampan för temperaturreglering. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild