Hjälp med regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Bolltistel:

Jag har köpt ett regnsystem från Dusk tropic men förstår inte hur det ska byggas ihop. Instruktionen hjälper inte, jag får inget svar från butiken och hittar inga videos och beskrivningar så nu provar jag här och hoppas på hjälp.

Problemet är hur kopplingarna till pumpen ska gå till.
till exempel, ska den här kopplingen in här? 




Det medföljer något som kallas förstyvningshylsa. Enligt instruktionen ska den monteras i anslutning till pumpen men hur ska då slangen kopplas på?



och till sist, om en slang kopplats på en dysa där den inte ska vara, går den att koppla loss eller måste allting kasseras? 


5088
3861
Tropfrog:
Förstyvningshylsan är till för att styva till slangen där den monteras i pumpen. Det var ett tag sedan jag monterade själv. Men vad jag minns så trädde jag på skruvhylsan på slangen först, sedan förstyvningshylsan i slangen och sist skruva på plats.

Dysor och kopplingar har ett snabblåsfäste. Det är enkelt att demontera om man vill det. Bara att trycka ner ringen och dra ur slangen.

Mvh
Magnus 

5088
3861
Tropfrog:
Jag vet inte varför jag inte såg bilderna innan jag svarade.

Första bilden är helt rätt. Vad jag minns så rekommenderades jag att sätta gängtejp på 90 graders böjen. Om inte så gjorde jag det på eget bevåg. Har i vilket fall hållt i tre år.

På andra bilden har du lagt allt i rätt ordning. Trä den yttre hylsan över slangen. Tryck slangen med förstyvningshylsan på in i 90 graders böjen. För på yttre hylsan och skruva dit den.

Men är inte slangen lite väl kort? Har du planerat någon koppling där?

På tredje bilden är frisläppsmekanismen den svarta ringen närmast slangen. Tryck ner och dra ur slangen.

Mvh
Magnus 

206
224
Danne72:
På första bilden får du ta ur skyddspluggen som sitter i hålet på pumpen innan du kan gänga i vinkeln.
mvh Daniel

5088
3861
Tropfrog:
Korrekt. Missade den detaljen med gamla ögon och liten skärm :)

Mvh
Magnus 

27
31
Calder:
Hur är ljudnivån på denna? Kör själv med Jewelspray, men den låter en hel del. Ännu mer om den råkar gå tom - men då är det ju bra att det låter! ;-)

2
0
Bolltistel:
Ah underbart, tack för era svar! Jag hade inte förstått att det fanns skyddsplugg och hur snabblåsfästena fungerade. Slangen med förstyvningshylsan var så där kort när den kom. Eller går den att ta ur och sätta i en annan slang?

5088
3861
Tropfrog:
Bolltistel skrev:
Ah underbart, tack för era svar! Jag hade inte förstått att det fanns skyddsplugg och hur snabblåsfästena fungerade. Slangen med förstyvningshylsan var så där kort när den kom. Eller går den att ta ur och sätta i en annan slang?


Japp, den borde gå att ta ur. Kan tänka mig att slangstumpen precis som skyddspluggen är där som transportskydd.

Mvh
Magnus 

5088
3861
Tropfrog:
Calder skrev:
Hur är ljudnivån på denna? Kör själv med Jewelspray, men den låter en hel del. Ännu mer om den råkar gå tom - men då är det ju bra att det låter! ;-)


Nu vet jag inget om din ljudkänslighet eller jewelspray grunkan. Min pump står i ett skåp under terrariet. Jag hör ett svagt brummande när den startar. Så fort trycket har gått upp så hörs dysorna mer än pumpen. Ingen i familjen har klagat vilket torde vara ett gott betyg.

Mvh
Magnus 

27
31
Calder:

Tropfrog skrev:


Nu vet jag inget om din ljudkänslighet eller jewelspray grunkan. Min pump står i ett skåp under terrariet. Jag hör ett svagt brummande när den startar. Så fort trycket har gått upp så hörs dysorna mer än pumpen. Ingen i familjen har klagat vilket torde vara ett gott betyg.

Mvh
Magnus 


Jo den var Riktigt tyst! ????

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild