Ögonfransgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Roxiecrestedgecko:
Hej!
i tisdags köpte jag en ögonfransgecko som heter Roxie, men medans hon bott hos mig har jag inte märkt att hon ätit något. Jag ger henne samma mat som hon fick i hennes förra hem. kan det vara att hon inte äter för att hon flyttat? Jag har också märkt att hon börjat ömsa skin, kan det vara en orsak till varför hon inte äter?

/ orolig ödle- ägare

152
227
TowerOfGray:
Det kan ta veckor för dom att känna sig bekväma nog att äta. Det ett helt nytt hem. 
Pilla så lite som möjligt på fransen, mata som vanligt och höj lite fuktigheten så hon kan ömsa lättare.
Dom kan äta rätt så lite och bli mätta, så bästa sättet att se om geckon äter är att hålla utkik efter bajs :)

143
72
Ezrath88:
Hej, om Roxie är din första ögonfransgecko så grattis till din nya ögonfransgecko :).
Roxie äter när hon har blivit mer van vid sitt nya hem.
Men som TowerOfGrey skrev så äter ögonfransgeckos lite i taget och om du ser att Roxie har bajsat så har hon ätit.
Så fortsätt ge henne mat som du brukar. Och om du fick reda på hur ofta hon fick ny mat så fortsätt ge henne ny mat som hon fick i sitt förra hem.
Som till exempel om hon fick ny mat varje dag så kan du fortsätta med det eller så kan du testa att ge henne ny mat varannan dag/kväll.
Och ömsningen är helt naturligt för reptiler inom arterna för ormar och ödlor :).
Så om du håller fuktigheten lite högre som TowerOfGrey skrev så blir det lättare för Roxie att ömsa sitt skin.
Tänk på att Roxie är mest aktiv på kvällen/nätterna så du kanske inte ser henne på dagen.
Och ta det som sagt lugnt när du hantera Roxie i början så att hon får en chans att lära känna sig trygg i sitt nya hem.

Kan nämna att jag personligen ger mina ögonfransgeckos ny mat varannan kväll och det funkar bra hittills för mina djurs behov.
För jag ser att dem ömsar sitt skin utan problem och dem bajsar utan problem. Och jag var en nybörjare inom reptiler för i princip 1 helt år sedan.
Och tack vare den här sidan så har jag fått mycket hjälp av trevliga och kunniga personer som har längre erfarenhet inom den här hobbyn :).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild