Skäggagam - mörkt runt Cloacan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
12
Alliminati:
Tror Yoda (skäggagam) inte mår helt bra, jag vet inte. Jag noterade att hon hade lite "dull" looking scales på svansen och vart lite orolig och kanske hittade lite gult på ryggen (är inte helt säker) men jag kollade under henne och det var lite mörkt runt hennes cloaca, så jag blev lite orolig. Jag kommer ta henne till veterinär men kan va svårt att fixa akut tid åt henne då jag inte har tillgång till bil. Dock så verkar hon inte seg alls, och är fortfarande väldigt pigg. 

Tänkte ge henne ett bad för säkerhets skull.

Bild:

61
12
Alliminati:
Random update: men fick akuttid idag, och lyckades få brorsan att skjutsa in mig, men är tacksam för alla svar i framtiden 

61
12
Alliminati:
Ännu en uppdatering vilket är weird när ingen ens sagt något här men veterinären sa att inget va fel och att hon är helt okej. 

15
2
Maomao:
Alliminati skrev:
Ännu en uppdatering vilket är weird när ingen ens sagt något här men veterinären sa att inget va fel och att hon är helt okej. 


Fick du någon teori om vad det kan vara som gör att hon är mörk där?

61
12
Alliminati:
Maomao skrev:


Fick du någon teori om vad det kan vara som gör att hon är mörk där?


Veterinären sa att det var normalt att det va så och att hon också är könsmogen. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, men det var, ganska normalt. Han påpekade dock att det kan vara bra att bada henne då och då så hon får i sig lite mer vatten. Huvudsaken är att det inte va något farligt. 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Alliminati skrev:


Veterinären sa att det var normalt att det va så och att hon också är könsmogen. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, men det var, ganska normalt. Han påpekade dock att det kan vara bra att bada henne då och då så hon får i sig lite mer vatten. Huvudsaken är att det inte va något farligt. 


För mig låter det jättekonstigt att veterinären rekommenderar att bada din "öken"-levande ödla med jämna mellanrum  :) kunde den veterinären verkligen reptiler? 

Bättre att se över miljön och klimatet i terrariet så den slipper tas ut och badas då och då..  men det är bara min personliga åsikt och jag är ingen utbildad veterinär ska tilläggas, men det lät märkligt för mig :) 
En skäggagam får väl största delen vätskan genom fodret den äter? Eller har jag missuppfattat arten? 

Hoppas det ordnar till sig iaf. 

Men värt att tänka på att att felaktig miljö är en stor bidragande orsak till problem i fångenskap, väldigt generellt sagt såklart. 

61
12
Alliminati:
Jonas_ skrev:


För mig låter det jättekonstigt att veterinären rekommenderar att bada din "öken"-levande ödla med jämna mellanrum  :) kunde den veterinären verkligen reptiler? 

Bättre att se över miljön och klimatet i terrariet så den slipper tas ut och badas då och då..  men det är bara min personliga åsikt och jag är ingen utbildad veterinär ska tilläggas, men det lät märkligt för mig :) 
En skäggagam får väl största delen vätskan genom fodret den äter? Eller har jag missuppfattat arten? 

Hoppas det ordnar till sig iaf. 

Men värt att tänka på att att felaktig miljö är en stor bidragande orsak till problem i fångenskap, väldigt generellt sagt såklart. 



Skäggagam tar upp vatten genom huden också samt tar upp via vatten. Men bad kan hjälpa med ömsning och matsmältning. Ja, han kan reptiler. När jag säger då och då så menar jag såklart inte för ofta. Miljön och klimatet är bra i terrariet men problemet är faktumet att jag bor på övervåningen och här blir temperaturen skitvarmt, varmare än nödvändigt för en skäggagam. Jag menade också att inte byta helt till att bada och mer som en eftertanke att man kan göra det nån gång i månaden för det kan va bra för ödlan, och jag förklarar inte exakt varje grej vi snackade om, det va väldigt mycket annat vi pratade om och han gav mig tips baserat på de omständigheter jag hade. 

Jag litar på veterinären och gör också min egen forskning. Och jag ser också till och byter ut substrat och sådant och har koll på klimatet men igen, det är praktiskt taget bastu här uppe.

Jag vill helst inte ha en längre diskussion om detta så.

(jag är också dålig på att uppfatta toningar i text så att lägga till flera ":)" ser alltid så passivt aggressivt för mig så skulle uppskatta om du inte använde det gentemot mig, sorry)

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Alliminati skrev:



Skäggagam tar upp vatten genom huden också samt tar upp via vatten. Men bad kan hjälpa med ömsning och matsmältning. Ja, han kan reptiler. När jag säger då och då så menar jag såklart inte för ofta. Miljön och klimatet är bra i terrariet men problemet är faktumet att jag bor på övervåningen och här blir temperaturen skitvarmt, varmare än nödvändigt för en skäggagam. Jag menade också att inte byta helt till att bada och mer som en eftertanke att man kan göra det nån gång i månaden för det kan va bra för ödlan, och jag förklarar inte exakt varje grej vi snackade om, det va väldigt mycket annat vi pratade om och han gav mig tips baserat på de omständigheter jag hade. 

Jag litar på veterinären och gör också min egen forskning. Och jag ser också till och byter ut substrat och sådant och har koll på klimatet men igen, det är praktiskt taget bastu här uppe.

Jag vill helst inte ha en längre diskussion om detta så.

(jag är också dålig på att uppfatta toningar i text så att lägga till flera ":)" ser alltid så passivt aggressivt för mig så skulle uppskatta om du inte använde det gentemot mig, sorry)


Absolut det accepterar och respekterar jag :) det var inte något illa menat från min sida, mer en tanke/fundering, bolla åsikter osv.. Ingen kritik. 
Åter igen, hoppas det ordnar sig och "problemet" löser sig framöver. 

Trevlig helg. 

61
12
Alliminati:
Jonas_ skrev:


Absolut det accepterar och respekterar jag :) det var inte något illa menat från min sida, mer en tanke/fundering, bolla åsikter osv.. Ingen kritik. 
Åter igen, hoppas det ordnar sig och "problemet" löser sig framöver. 

Trevlig helg. 


Bra att du påpekade det, tack! Blir lätt skraj från interaktioner men jag har allt under kontroll nu iallafall, Yoda verkar må bra och sånt och jag kommer ju ha lite extra koll på henne framöver.
Tacksam för svar iallafall. 

Trevlig helg till dig med! 

15
8
ParaFoXXen:

Lät min simma i badkaret, när hon var yngre(tills hon var för stor för badkaret), de gånger jag tyckte hennes fjäll såg lite för torra ut eller var lös i magen.. Första gången blev man ju lite chockad av hur bra simmare de är. Nu vid nästan 2 år gammal och innan dess, så gillar hon mer att bli duschad inne i sin "låda" medans hon ligger uppe på några pinnar. Ja hon fattar direkt när vattensprutan är framme, att det är dags, och hoppar upp till detta speciella ställe.

Man lär sig något nytt varje dag.

Gött att det inte var något allvarligt med Yoda!❤️❤️❤️

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild