Snäcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
0
Mophelia:
Hej, Jag går i tankarna på att skaffa mig snäcka/snäckor. Men skulle vilja veta lite mer angånde hur man ska tänka om man får till luftfuktigheten i terrariet/akvariet. 

Jag har 2 olika akvarium som jag kan använda ett på 60x30x30 och ett på 75x35x35 hur gör man lock, med lampa och allt sånt. Saker man ha i som torv/mossa mm har jag läst mig till rätt bra. Men det är just akvariet som jag skulle vilja ha hjälp med. 

Samt finns det någon uppfödare på A fulicia? Samt heter det Achatina fulica eller Lissachatina fulicia? 

Jag har läst mig till att det är den snäckan som är enklast att börja med så därför söker jag den.  

101
91
Trypto:
Roligt att du vill skaffa snäckor!

När det gäller de vanligaste arterna av afrikanska jättelandsnäckor så skulle jag inte säga att de skiljer sig så mycket i svårighet i skötsel. Det som brukar skilja sig åt är vilken temperatur och luftfuktighet de föredrar, och där är arter som fulica och reticulata lite mindre krävande och därför vanliga i hobbyn. Skulle rekommendera dig att kolla upp vilken art du tycker är finast och välja efter det, det är inte nödvändigt att skaffa fulica bara för att du är nybörjare; snäckor är extremt enkla att ta hand om :) 

Båda burkarna du har fungerar till en eller några snäckor. Lock som sitter fast är nödvändigt, de kommer rymma annars. Ventilation behövs också givetvis, idealiskt är att ha både sido- och toppventilation men det går nog bra med endast toppventilation också. Alla arter av afrikanska jättar vill ha hög luftfuktighet, mellan 70-90 % beroende på art, och det bibehålls lättast genom att ha ett substrat som klarar av att hålla mycket fukt. Kokosfiber (typ exoterra plantation soil) och mossa är vanligt och fungerar bra för det ändamålet. Då kan man lätt öka luftfuktigheten vid behov genom att blöta ner substratet; att spraya runt med en sprayflaska är inte lika effektivt enligt min erfarenhet.

Det vanligaste är att man använder värmematta till snäckor då det tenderar att vara lite enklare att behålla luftfuktigheten med matta jämfört med lampa, men det är en smaksak. Fulica och reticulata brukar vilja ha ca 23-28 grader i terrariet (kolla upp de exakta skötselråden för arten du bestämmer dig för).

27
0
Mophelia:
Rack för svaret Trypto, jag har läst lite och har nog bestämt mig för att det blir A Fulicia som kommer hit när jag hittar en som har tillsalu. Vill dock vara lite mer påläst samt att jag vill göra det bästa med akvariet. 

Värmematta, blir inte dom jättevarma? Eller går det sätta något som gör att dom inte blir över en viss grad. 

Just A Fulica vill ha 22-25 grader ungefär har jag läst mig till, så typ rumstemp men lite varmare är okej. 

101
91
Trypto:
Mophelia skrev:

Värmematta, blir inte dom jättevarma? Eller går det sätta något som gör att dom inte blir över en viss grad. 
 


Jo, de kan bli väldigt varma. Jag använder en termostat och skulle inte rekommendera någon att använda värmematta utan termostat eller dimmer, men vet att folk gör lite olika. Om man vill hålla en konstant temperatur är det väl bäst med en s.k. "puls-termostat" eller dimmer, men en on-off-termostat funkar också. Snäckor är inte så känsliga för temperaturskiftningar, de anpassar sig. Däremot bör man inte ha för kallt, då börjar de brumera och det är ju inte alltid önskvärt.

27
0
Mophelia:
Trypto skrev:


Jo, de kan bli väldigt varma. Jag använder en termostat och skulle inte rekommendera någon att använda värmematta utan termostat eller dimmer, men vet att folk gör lite olika. Om man vill hålla en konstant temperatur är det väl bäst med en s.k. "puls-termostat" eller dimmer, men en on-off-termostat funkar också. Snäckor är inte så känsliga för temperaturskiftningar, de anpassar sig. Däremot bör man inte ha för kallt, då börjar de brumera och det är ju inte alltid önskvärt.




Vet du någon bra termostat? Jag kommer köra med akvariet på 75x35x35 eller ett som jag hittat som är 80x40x40. 

27
0
Mophelia:
Hej, jag ska köpa hem inredning och material som man behöver ha. 

Läst att man kan använda torv ogödslad till snäckor, hittat på Granngården funkar den att använda ? Skickar länk så kanske går att kopiera oh kollas upp. 

www.granngarden.se/naturtorv-hasselfors-solmull-50-l

Vart köper man mossa lättast, kommer gå ut och plocka själv senare, men vill köpa hem så det finns. 

Jag kommer ha plastkrukor som så dom kan klättra på, men växter finns det några levande man kan ha i gör inget om dom skulle bli uppätna men som inte är giftiga för dom små. Eller ska man köra plastväxter? 

Jag har tillgång till frukträd äpple, päron, körsbär kan man ha i en sån gren för att klättra på? 

27
0
Mophelia:
Kan man använda andra mossor än Sphagnummossa (vitmossa) ?

Medlem i SkHF
71
19
Hallengren:
hejsan, 
vart i landet bor du?? 
då jag har lite överflöd av Achatina fulica , som är ca 4-5 cm stor nu, och behöver nytt hem, då känner har lite många just nu,

bor i nordvästa skåne i en liten håla som heter Höganäs.

27
0
Mophelia:
Hallengren skrev:
hejsan, 
vart i landet bor du?? 
då jag har lite överflöd av Achatina fulica , som är ca 4-5 cm stor nu, och behöver nytt hem, då känner har lite många just nu,

bor i nordvästa skåne i en liten håla som heter Höganäs.





Hej, jag har hittat snäckor nu som jag väntar med spänning på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild