Min fågelspindel vill inte äta.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Fillan311:
Hej köpte en brachypelma albopilosum som vi har haft i 3 veckor och 4 dagar. Försökt matat den med syrsor med pincett samt provat matat den med mask. Men inget duger den har legat nergrävd under sin barkbit sen dagen efter vi hämta hen. Men var tvungen att lyfta på barkbiten för 3 dagar sen och då såg jag att den ömsade så lät spindeln vara. Men kommer den komma fram av sig själv när den blir hungrig? Aldrig ägt en spindel förut men väldig fascinerande djur men är rädd att den inte trivs. Har inredning i ett 30x30 terarium som är upplyst 8 Tim om dagen 2-3cm jord, en bark bit och en planta. Sprayar med sprayflaska med vatten nästan en gång om dagen. Har jag gjort nått fel eller är det fullt normalt? Tack på förhand Philip 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Fillan311 skrev:
Hej köpte en brachypelma albopilosum som vi har haft i 3 veckor och 4 dagar. Försökt matat den med syrsor med pincett samt provat matat den med mask. Men inget duger den har legat nergrävd under sin barkbit sen dagen efter vi hämta hen. Men var tvungen att lyfta på barkbiten för 3 dagar sen och då såg jag att den ömsade så lät spindeln vara. Men kommer den komma fram av sig själv när den blir hungrig? Aldrig ägt en spindel förut men väldig fascinerande djur men är rädd att den inte trivs. Har inredning i ett 30x30 terarium som är upplyst 8 Tim om dagen 2-3cm jord, en bark bit och en planta. Sprayar med sprayflaska med vatten nästan en gång om dagen. Har jag gjort nått fel eller är det fullt normalt? Tack på förhand Philip 

Det är helt normalt att de är nedgrävda och matvägrar länge i samband med öms. Jag hade en albopilosum som grävde ned sig och inte kom ut på flera månader, utan att det ens var i samband med öms, och inte åt alls under hela den tiden. En dag kom han ut igen och ville ha mat, utan att ha ömsat. Vissa av de fullvuxna större spindlarna jag haft matade jag bara en gång/månaden, och ville de inte ha gick de utan mat mycket längre. Är det en fullvuxen eller nästan fullvuxen hade jag nog väntat minst 2 veckor med att mata efter öms, du bör oavsett vänta minst en vecka tills den garanterat stelnat ordentligt men inte alltid de vill ha mat så tidigt. En annan bra indikator är att så länge den stannar i hålan är den inte hungrig

En sak som du kan förbättra är att kraftigt öka substratdjupet till ca 10 cm. Även om vissa individer av vissa arter väljer bort det så gillar marklevande  fågelspindlar att gräva, vissa mer än andra. Den stora albopilosumen jag hade var en riktig ångvält med långa tunnlar längs botten på hela terrariet, och de juvenilerna jag hade var också det. Mitt tips är att fylla på med substrat upp till ventilationen i framkant och en backe uppåt i bakkant. Är bra med något gömställe som start på hålan (typ barkbit) men behövs inte. 

I allmänhet bra att veta när man har spindlar: Huruvida de trivs eller inte är ungefär motsatta det man tänker sig. Går de omkring rastlöst mycket ("utforskar" är det lätt att tänka) betyder det oftast att den vantrivs (eller är en könsmogen hane, de fungerar lite annorlunda). Gräver den en håla, sitter still konstant i eller utanför den (beror på art) och är ganska inaktiva när det inte är matdags är det en nöjd spindel. Matvägran i månader och långa perioder instängda i hålan är normalt. Stör den inte när den stängt in sig hur mycket man än vill tjuvtitta. Tänk också på att inte övermata. Många matar alldeles för mycket. Det beror jättemycket på spindelns ålder och bytets storlek i förhållande till den, men jag föredrar att mata fullvuxna spindlar max 2 ggr/månad, då med relativt stora byten. Abdomen (bakkroppen) ska vara ungefär lika bred som, eller lite bredare än, carapace (framkroppen)

Och för att förtydliga Magnus fina länk.

Tarantella=Italiensk folkdans
Tarantel=En stor sorts vargspindel från Italien
Fågelspindel (tarantula på engelska, vilket är varför den blandas ihop med taranteln i svenska språket)=Det du syftar på


5
0
Fillan311:
Tack så himla mycket för ditt långa svar! Hjälper mig på en god väg! :) då vet jag, alltid kul att lära sig men varit orolig bara. Kanske får köra lite italiensk folkdans när den tittar fram haha! Tack Emanuel! 

12
4
zappacosta:
En annan sak att tänka på är att inte spraya vatten dagligen då det ej är en art som kräver hög fuktighet. Utan att istället ha en vattenskål. När vattnet är slut fyller man på och låter det rinna över lite. Det är allt som behövs.

6
2
Spindeljohan:
tjenare prova lägga fingret 1 gång om dagen i buren så den blir tam och börjar äta annars är det bara att avliva spindeljävel!!!

273
209
AndreasB:
Spindeljohan skrev:
tjenare prova lägga fingret 1 gång om dagen i buren så den blir tam och börjar äta annars är det bara att avliva spindeljävel!!!



Andra gången man läser ett väldigt sarkastisk inlägg från dig. Bidrar inte till speciellt mycket.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild