Majsorm beter sig annorlunda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Maou:

Hej!
jag börjar bli orolig för min majsorm. Hon är lite drygt över 2 år gammal och hon "visar att hon är hungrig" genom att följa efter oss och när vi går förbi terrariet. Vi ser det som ett tecken på att det är dags för mat. (hon äter möss föresten) 

Men på senare tid (drygt 1 månad) har hon inte ätit. Idag kunde jag inte plocka upp henne för att hon var "aggressiv" eller vad man ska säga. Vilket hon är när hon är hungrig. 

Min pappa skulle försöka mata henne idag men hon luktade bara på den och gick och la sig igen. Vi har börjat med att hålla i den med en tång så hon får jaga mer. 

Någon som kan hjälpa? Börjar bli orolig. 


36
40
Boobanner:
Vart i huset står terrariet? Hur mycket insyn är det i terrariet?

Generellt så vill du placera ormens terrarium där det är så lite "trafik" som möjligt. Då menar jag någonstans där det inte är familjemedlemmar och/eller husdjur som går förbi hela tiden.

Aggressiv är nog inte helt rätt ord att använda. Om ormen vanligtvis är lugn när den hanteras och plötsligt känner att den behöver försvara sig så låter det som att  är otrygg i sin miljö eller att den hanteras för ofta. Stress, med andra ord. 

Kortvarig stress är inte ohälsosamt, men långvarig stress kan klart göra att ditt djur till slut inte vill äta, då ormar är som allra känsligast när de sväljer ett byte eller har ett byte i magen.

Jag hade inte varit orolig över matvägran än om ormen är två år gammal. Men försök att låta ormen vara i fred så mycket du bara kan och se till att den inte behöver uppleva för mycket aktivitet runt terrariet och testa igen att mata om en vecka, 10 dagar.

44
36
Masala:
Hej Maou.

Det är svårt att veta vad hennes beteende betyder. Kan finnas massa faktorer som gör att hon inte äter, men ändå verkar intresserad av mat. Kanske är hon stressad och vill få slippa hantering? Har hon gömställen och lugn och ro i terrariet? Tillräckligt varmt? 

Verkar hon frisk annars? Inga väsande andningsljud? Inga små prickar som skulle kunna vara kvalster? Har bajsat som hon ska? 

Det brukar - tycker jag - vara bra att mata med tång både för att undvika bli biten om ormen tar fel och för att den inte ska förknippa händer med mat.

Vill ormen inte ta maten från tången (en av mina verkar bli skrämd av den) så lämnar jag bara musen och låter ormen vara ifred med den en stund. Då äter han när jag är ute ur rummet och han är själv. Det kan ta två minuter eller ibland så får den ligga över natten. Är den kvar på morgonen tar jag ut den och slänger.

Du får vara lite detektiv och se vad som funkar. Det är ingen fara att de inte äter på ett tag, men kolla upp ifall du kan hitta anledningen antingen i terrariet, hur hon hanteras eller ifall det är något fysiskt fel på henne.

Lycka till.

6
0
Maou:

Skulle säga att det är ganska mycket insyn. Baksidan är den sidan som är helt täckt men kortsidorna är halft täckta av inredning som blad. Hon har bra gömställen på varm och kall sida sen även ett litet hus i mitten. Sen ligger det fake blad lite överallt så gömställen har hon men man kan fortfarande se henne. 

Min orm står i mitt rum, så det är bara jag och min pappa som är där. Oftast sitter jag där inne och min pappa går in nån gång ibland. Hantering kan vara 1 gång i veckan i genomsnitt. 

Aggressiv är nog fel ord som sagt. Hon brukar bara visa med kroppsspråk när hon inte vill bli hanterad (skallrar nästan med svanstippen. Vet inte hur jag ska förklara). 


Läste om förstoppning också. Tror ni det finns risk för sånt? 

Men jag ska tänka på det som skrivits här. Tack för svar :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild