Tips på ödla till 70x50x90 terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

209
109
Norrby89:
Kommer nu i slutet av månaden börja med bakgrunden på ett terrarium som är stående men står dock helt stilla vad jag ska ha i terrariet. Behöver vara något trädlevande iom terrariet utformning men tips på vad som kan passa in i storleken utöver vanliga geckos, kollat lite på skötselråden men blev inte så mycket visare.

Ända kravet är igentligen att ödlan blir max 40 cm. Och skulle föredra någon som inte kräver någon form av vattendel i terrariet. Känns som om det skulle va lite överkurs för mig som första projekt. 

Sen är planen att terrariet ska vara bioaktivt så är för min del ett ganska långt projekt då jag inte ens äger en ända levande växt i dagsläget och vill såklart ha hela ekosystemet igång och fungerande innan det är på tal om att peta in en ödla eller kanske orm i den. 

102
100
jonnyake:
Geckos i alla dess slag passar bra, som du redan är inne på. Jag vill slå ett slag för Phelsuma-släktet. Dagaktiva, otroligt fina och nyfikna. Enda nackdelen som jag ser är är att man helst ska ha bamburör i terrariet. Jag tycker inte det är jättevackert och har testat andra alternativ, men dom har inte varit lika glada i dom..

Lycka till!

Mvh Jonny

5088
3861
Tropfrog:
Hmm. Du skriver att du vill ha en ödla på max 40 cm. Där får du nog tänka om. Minsta golvyta för 40cm ödla är 0.5 kvm enligt L80. Din golvyta är 0,35. Största ödla du kan ha lagligt i den burken är 30 cm.

Junfrugecko eller någon mindre phelsuma är bra kandidater. 

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Tropfrog skrev:
Hmm. Du skriver att du vill ha en ödla på max 40 cm. Där får du nog tänka om. Minsta golvyta för 40cm ödla är 0.5 kvm enligt L80. Din golvyta är 0,35. Största ödla du kan ha lagligt i den burken är 30 cm.

Junfrugecko eller någon mindre phelsuma är bra kandidater. 

Mvh
Magnus 


Aah ja du har helt rätt, va bara jag som blanda ihop siffrorna lite, fick för mig att upp till 40cm va 0,36 kvm. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild