Tarentola chazaliae ungar matvägrar - söker tips och råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
46
CupcakeGod:
Long story short, jag har 4 st ungar som är cirka 2 veckor gamla. De har inte tagit någon föda sedan de kläcktes och börjar avmagra. De reagerar inte ens när insekterna kryper runt framför dem. Hittils har jag erbjudit mindre b.dubia, syrsor och vaxmott. 

De har exakt samma temperatur och luftfuktighet som deras föräldrar. Jag sköter de alltså på exakt samma sätt, förutom att födan är anpassad till deras storlek. Ändå är något fel, men jag vet inte vad. 

Jag är medveten om att nykläckta hjälmgeckos kan vara svåra att hålla vid liv men skulle ändå uppskatta lite tips och råd från er som lyckats föda upp dem. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Jag har haft liknande problem med andra ödlor. Det enda som tillslut lyckades var foder i annan storlek. Nu har du ju testat lite olika, men om du har möjlighet så testa ytterligare några foderdjur i varierande storlek.
Buffaloworms, flugor, gråsuggor eller liknande kanske funkar?

39
46
CupcakeGod:
Tack för ditt svar Anders. Förvånansvärt tog en av ungarna gråsuggor som jag hade till hands. 

Bestämde mig för att tvångsmata ungarna med spruta ett par dagar vilket fungerade. Alla har börjat äta ordentligt. 

39
46
CupcakeGod:
Ungarna överlevde och mår idag bra. Däremot har jag fått exakt samma problem med senare kullar så har bestämt mig för att inte avla dem mer.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

CupcakeGod skrev:
Ungarna överlevde och mår idag bra. Däremot har jag fått exakt samma problem med senare kullar så har bestämt mig för att inte avla dem mer.


Skönt att det löste sig och att de mår bra. Förstår om du inte vill avla mer på dem om det är ett återkommande problem. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild