Måla på epotex?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

51
21
Zarg:

Har byggt en bakgrund tidigare som jag blev enormt nöjd med - TILLS jag nådde till det steget där jag behövde köra 2st lager med Epotex. Detta var inte ett marint eller regnskogsbygge så den vackra granit-looken jag fått till blev superblank och såg fejk ut helt plötsligt.
Har sett folk på Youtube som lackar efter de målat med cement på sin bakgrund, och sedan målar över lacken med akrylfärg för att undvika detta. Då undviker man att cementen släpper ifrån sig något ämne, men får en snygg och naturlig finish.
Är detta något som någon här har erfarenhet av? Vad jag kan se så kommer alltid lacken sist.

Akrylfärg ska till min vetskap vara icke-giftig när den väl har härdat, men tror ni en landsköldpadda kommer mumsa sig igenom det yttre akryllagret?


121
69
Mirpa:
När jag gjorde min akvariumbakrund så målade jag över med akrylfärg efter jag lackat den. Det var flera år sedan, det har hållt och fiskarna verkar må bra. 

51
21
Zarg:

Mirpa skrev:
När jag gjorde min akvariumbakrund så målade jag över med akrylfärg efter jag lackat den. Det var flera år sedan, det har hållt och fiskarna verkar må bra. 


Grymt! Älskar Epotex men tyckte att det som finish förstörde bakgrunden totalt rent visuellt. Säkert supersnyggt i ett riparium eller dylikt där man vill att det ska se vått ut, men inte i aztekiskt tema eller ökentema.
Då blir det så iallafall! Blandar lite akrylfärg med sand och kör på. Tack för infon!


121
69
Mirpa:
Kul att kunna hjälpa, lägg upp en bild sen! 

51
21
Zarg:
Mirpa skrev:
Kul att kunna hjälpa, lägg upp en bild sen! 

Absolut! Blir nog en komplett bakgrundstråd här till helgen :)

51
21
Zarg:

Av ren nyfikenhet har jag kikat runt  på Epotexsubstitut (trots att jag redan beställt epotex) och hittade detta: www.amazon.se/Epoxiharts-kvalitet-glasklar-Gjutharts-skyddshandskar/dp/B07PMDWJX9/ref=asc_df_B07PMDWJX9/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476486064361&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12725225314417163057&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=2752&hvlocphy=1012226&hvtargid=pla-769178249194&psc=1

Tänkte bara om någon var nyfiken på billigare substitut. Ser ut att kosta 40% av Epotex.


51
21
Zarg:

Tyvärr drar det ut på tiden. Epotex har varit minst sagt dåliga på att leverera.
De säger 3 arbetsdagar på sin hemsida men har på 2 veckor inte kunnat leverera 2 flaskor som fanns på lager från stockholm till stockholm.
De svarar inte på mail och ringer man så fick jag höra att personen som sköter paketeringen är sjuk, så jag får helt enkelt vänta tills hon är frisk igen innan jag kan få mina varor. Lite konstigt hur ett seriöst företag med förskottsbetalning inte kan leverera för att en person är sjuk.


51
21
Zarg:

Uppdatering. Nu är de tillbaka på företaget men deras frankeringsmaskin har varit trasig i 1 vecka. Ingen prognos på när den kan vara färdig.
En själv som företagare hade ju då åkt till närmsta ombud och skickat den manuellt. Nu är det 3st veckor för 3dagarsleveransen inom samma stad....
Verkar som mitt enda alternativ är att ta ledigt från jobbet, åka till andra sidan stockholm i rusningstrafik och hämta den.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild