Vilken uvb lampa för ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
Jackiboy:
Jag har tänkt att jag ska köpa en ögonfransgecko och tänkte inreda med levande växter. Men jag vet inte helt vilken/vilka uvb lampor jag kan använda. Har lästa att man kan ha en Reptile UVB 100 13w och en reptile uvb natural light 13w. Behöver en bra uvb lampa så växterna växer bra men en som fungerar till ödlan också.

5088
3861
Tropfrog:
Växterna behöver inte uvb och det finns ingen känd fördel med uvb för växterna.

Ödlan klarar sig bra utan uvb så länge den får cgd och pudrade foderdjur. Men uvb kan ha en något positiv effekt.

Mvh
Magnus 

19
3
Jackiboy:
Tack så mycket för hjälpen:)

19
3
Jackiboy:
Tropfrog skrev:
Växterna behöver inte uvb och det finns ingen känd fördel med uvb för växterna.

Ödlan klarar sig bra utan uvb så länge den får cgd och pudrade foderdjur. Men uvb kan ha en något positiv effekt.

Mvh
Magnus 


Men hur stark uvb lampa kan man till ögonfransgecko utan den blir skadad av det?Om du har några förslag på uvb lampor säg gärna tilla.

152
227
TowerOfGray:
Jag kan rekommendera en UV lampa som är på 5.0.
Annars tycker denna är super bra då den har full spectrum med ljus och är inte för starkt:

uromastyx.se/produkt/arcadia-jungle-dawn-led-bar/

19
3
Jackiboy:
TowerOfGray skrev:
Jag kan rekommendera en UV lampa som är på 5.0.
Annars tycker denna är super bra då den har full spectrum med ljus och är inte för starkt:

uromastyx.se/produkt/arcadia-jungle-dawn-led-bar/

 
Tack:) Går det bra med en 22 w jungle dawn??

72
400
CyberZoo:
Arcadia ShadeDweller är en bra UVB-belysning till Ögonfransgecko.

19
3
Jackiboy:
CyberZoo skrev:
Arcadia ShadeDweller är en bra UVB-belysning till Ögonfransgecko.

Tack:)) Fungerar den bra till levande växter?

5
6
EmBr78:
Jackiboy skrev:

Tack:)) Fungerar den bra till levande växter?


Oklart, men du kan ju komplettera med vilka lampor du vill egentligen. UVB-strålning är det enda problem som den är avsedd att lösa, men det finns inget som hindrar (och det är att rekommendera) att du har en extra belysning med dagsljus eller växtbelysning. Ljusflödesmässigt så kommer ett enda lysrör inte vara tillräckligt för varken ödla eller växter i min mening. 

19
3
Jackiboy:
EmBr78 skrev:


Oklart, men du kan ju komplettera med vilka lampor du vill egentligen. UVB-strålning är det enda problem som den är avsedd att lösa, men det finns inget som hindrar (och det är att rekommendera) att du har en extra belysning med dagsljus eller växtbelysning. Ljusflödesmässigt så kommer ett enda lysrör inte vara tillräckligt för varken ödla eller växter i min mening. 

[quote=EmBr78]

Okej tack:))
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild