Hur få loss bitande orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
12
Petra:
Hej, jag och min kille började diskutera hur man får bort en orm som sitter stenhårt i tex armen? 
Vilket sätt är lättast? 
Vad finns det för olika som INTE skadar ormen? 

Mvh 

100
165
AllanRiis:
Häll lite alkohol (vodka) eller listerin i ormens mun

273
185
peter68:
Vad Allan säger plus handdesinfektionsmedel, som ju är alkohol.

www.youtube.com/watch?v=vivjxPjOiw4

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Dom ytterst få gånger det hänt här hemma har jag använt kyligt vatten, typ i dushen/handfatet. Eller bara sätta sig och vänta nån minut tills dom släpper :) sitter ormen så man kan sänka ner den i vatten fungerar det också. 

Alternativt bara fysiskt plocka bort ormen. 

Men ska sägas att matbett från kramormar på människor är relativt ovanligt, i jämförelse med defensiva bett.

67
12
Petra:
AllanRiis skrev:
Häll lite alkohol (vodka) eller listerin i ormens mun

peter68 skrev:
Vad Allan säger plus handdesinfektionsmedel, som ju är alkohol.

www.youtube.com/watch?v=vivjxPjOiw4


Okej, ja det är ju sådant man ofta har hemma ^^ 

Jonas_ skrev:
Dom ytterst få gånger det hänt här hemma har jag använt kyligt vatten, typ i dushen/handfatet. Eller bara sätta sig och vänta nån minut tills dom släpper :) sitter ormen så man kan sänka ner den i vatten fungerar det också. 

Alternativt bara fysiskt plocka bort ormen. 

Men ska sägas att matbett från kramormar på människor är relativt ovanligt, i jämförelse med defensiva bett.


Okej, låter väldigt lätt med de första alternativen så hoppas aldrig vi behöver göra det fysiskt då jag aldrig skulle kunna göra det för skulle vara för rädd att skada dem ^^ 

273
185
peter68:
Petra skrev:



Okej, ja det är ju sådant man ofta har hemma ^^ 



Okej, låter väldigt lätt med de första alternativen så hoppas aldrig vi behöver göra det fysiskt då jag aldrig skulle kunna göra det för skulle vara för rädd att skada dem ^^ 

Jag har handdesinfektion stående på terrariet.

167
163
Imori:
Läs innehållsförteckning innan handdesinfektioner används på djuren bara. Butanol förstör luftvägarna.
Ska nåt in i munnen på en orm bör det för säkerhetens skull vara vanlig utspädd etanol, typ Johnnie Walker eller Absolut.

273
185
peter68:
Imori skrev:
Läs innehållsförteckning innan handdesinfektioner används på djuren bara. Butanol förstör luftvägarna.
Ska nåt in i munnen på en orm bör det för säkerhetens skull vara vanlig utspädd etanol, typ Johnnie Walker eller Absolut.


Jag tvivlar på att icke-vattenlösliga varianter av Butanol används i handdesinfektionsmedel. Lösningsmedel ska man definitivt inte använda.

478
592
Rottenroth:

Petra skrev:
Hej, jag och min kille började diskutera hur man får bort en orm som sitter stenhårt i tex armen? 
Vilket sätt är lättast? 
Vad finns det för olika som INTE skadar ormen? 

Mvh 


Kör inte listerin, kör inte några kemikalier. Kör bara kallt vatten.


281
366
Cartaq:

Bit eller nyp ormen i svansen och skvätt alkogel i munnen hjälper alltid.

Godhetsknarkarna får tycka precis vad dom vill, men handlar det om att få loss en större orm så är beprövade metoder bättre än inga alls. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild