Motionera leopardsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
35
Declan:
Hej!
Min leo sköldpadda är väldigt lat, det är inget fel på honom han bara rör inte så mycket på sig mer än på morgonen då han går ut ur sitt hus för att sola och påkvällen då han går in i sitt hus för att sova.
Han har bra aptit, väldigt bra aptit.

Jag brukar bada honom varje dag och låter honom då vara kvar och "klättra på" kanterna eller vad man ska kalla det, han går mot kanterna ungefär som en hamster i ett hamsterdjul om ni förstår.
Hur länge tycker ni jag ska låta honom göra det? är 30min förlänge? Jag förstår ju så klart att han inte tycker det är kul, men tror ni han blir sönderstressad och panikslagen om jag låter honom "motionera" på det sättet 30min om dagen?

Tacksam för all input

226
223
Formula76:
Konstruera miljön så att den får klättra och använda kroppen när den tar sig runt.
Det är viktigt att de aktiverar sina muskler!

Här är lite ytterligare tips: www.youtube.com/watch?v=mKsf1zG0wLY

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Jag skulle säga att bada en leopardsködpadda dagligen är för mycket. Du ska inte behöva bada den alls. 

Det kan vara skadligt att bada så ofta och så länge. Se nedan länk. 

För att aktivera sköldpaddan kan du inreda på olika sätt. Du bör  också ha ett väl tilltaget utrymme för den.

Tex kan du placera maten mer otillgängligt så att sköldpaddan får jobba mer. Men inte för otillgängligt såklart. Det där är en avvägning som du måste göra.

www.landskoldpaddor.se/skotselrad-allmant/84-badning

26
53
RIBRI:
Det verkar vara lite av ett stressbad för den. Bada en sköldpadda i lågt vatten vid ca 30 grader eller duscha/torka av den någon gång ibland kan man göra för att hålla rent undertill, i fångenskap i begränsat område får de ibland matrester och avföring på sig. Det kanske inte behövs veckobad utan mer sällan just för rengöring. Vissa bad kan vara för att rensa tarmen (tecken på förstoppning). Våra landsköldpaddor (europeisk art) verkar gillar ett ljummet bad ibland ligger stilla och sträcker sig lite o tittar, efter en stund börjar dom att gå runt runt då tycker de att det får räcka. Dom behöver lite yta med omgivning som flera gömmställen någon gren att smyga under. Många landsköldpaddor är ganska lugna av sig, vissa kan ha perioder med mer vila. Man kan ha mat på olika ställen eller flytta maten till olika platser det stimulerar sökandet/rörelse. Britt.

4
1
githe:
Det finns ingen anledning att bada leopardsköldpaddor såvida de inte fått förstoppning och då gör man det i samband med att man ger paraffinolja. Jag duschar mina med ljummet vatten och de tycker det är skönt. Se istället till att den har rent vatten så kan den bada självmant om den vill. Leoparder är känsliga för stress och detta kan göra att den lättare kan bli sjuk om den upprepade gånger utsätts för stress. Det finns ingen i naturen som går omkring och badar sköldpaddor men däremot så regnar det på dem lite då och då. Lycka till med din leopard.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild