Terrarium strl och växter till Smithi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
11
Infected13:
Hej gott folk, jag får hem en Brachypelma smithi nästa vecka och tänkte börja inreda ett terrarium.

Bör jag använda det större eller mindre?

(Spindel är ca 6cm.)

 

Jag har två stycken plast terrarium ett L32*B18*H22 och ett mindre som är L25*B15*H17.

 

Tänkte lägga kokostorv i botten och ett kryp in eller två.

Men hur är det med att ha växter i detta terrarium?

 

Det är ju både snyggt och underlättar att hålla fuktigheten men kommer spindeln täcka in det mesta i nät ?

 


7
5
Neospooder:
Hej!
Smithis brukar inte vara en art som nätar upp särskilt mycket. Vad jag har upplevt så är smithis och brachypelma överlag känsliga för klimatförändringar. Men det skulle räcka att du bara har en vattenskål och kanske blöter ner ett hörn en gång i veckan.
Med terrarium så skulle jag säga att det mindre terrariet ger gott om plats för spindeln. Smithis är inte särskilt aktiva och har inte av något större behov av att ha ett stort terrarium. Som sagt så är smithis väldigt inaktiva och de allra flesta smithis gräver inte heller, men det är viktigt att de kan söka skydd under mågot.
Och ännu mer med växten- Smithis kan ha en vana att bita på saker, ex växter. Så om du lägger in den så finns det en risk att den kommer förstöra plantan.

28
11
Infected13:
Då blev det rätt alltså ????

Plastväxter och det lilla terrariet.


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Infected13 skrev:
Då blev det rätt alltså ????

Plastväxter och det lilla terrariet.

Ser bra ut. Jag hade fördubblat substratdjupet, den har inte någon användning av höjden men gillar oftast att gräva (just de mexikanska Brachypelmorna gör inte alltid det om det är ett trångt terrarium där de inte känner att de sitter öppet och sårbart), men inget måste.

När man använder plantation soil (antar att det är det, eller annan sorts kokosfiber av annat märke, du menar med kokostorv) är det oundvikligt att det är blött ett tag efter att man blött upp det och under den tiden brukar spindeln (lite beroende på art, men åtminstone de från torrare områden) sitta på väggen för att undvika det då de hatar fuktigt substrat, och det går bra ett tag men se till att det får torka ut, jag föredrar kruttorrt substrat och en fylld vattenskål, men lite småfuktigt fungerar också.

Storleksmässigt större än nödvändigt. När den blir fullvuxen skulle de nog uppskatta större men detta kommer räcka länge, tills den blivit rejält mycket större


28
11
Infected13:
EmanuelKarl skrev:

Ser bra ut. Jag hade fördubblat substratdjupet, den har inte någon användning av höjden men gillar oftast att gräva (just de mexikanska Brachypelmorna gör inte alltid det om det är ett trångt terrarium där de inte känner att de sitter öppet och sårbart), men inget måste.

 

När man använder plantation soil (antar att det är det, eller annan sorts kokosfiber av annat märke, du menar med kokostorv) är det oundvikligt att det är blött ett tag efter att man blött upp det och under den tiden brukar spindeln (lite beroende på art, men åtminstone de från torrare områden) sitta på väggen för att undvika det då de hatar fuktigt substrat, och det går bra ett tag men se till att det får torka ut, jag föredrar kruttorrt substrat och en fylld vattenskål, men lite småfuktigt fungerar också.

Storleksmässigt större än nödvändigt. När den blir fullvuxen skulle de nog uppskatta större men detta kommer räcka länge, tills den blivit rejält mycket större



Tack för input. 
Gjorde om lite i terrariet igår.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Infected13 skrev:


Tack för input. 
Gjorde om lite i terrariet igår.

Ser bra ut. Mer än tillräckligt, där kommer den leva livet!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild