Farligt att ligga i fukt länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
4
soderkoping77:

Hej
Jag har en majsormsjuvenil. Tills för några dagar sedan låg den ofta dagtid under en kruka på terrariets varma sida. Hade inte nåt riktigt bra gömställe på den kalla sidan så jag köpte en grotta med sphagum-mossa som jag fuktade och placerade grottan i delen av terriariet som inte har värmematta. Det blev direkt ormens nya favoritställe och där har den legat senaste 2 dagarna. Den ligger ihopkurad i den fuktiga mossan. Och när jag öppnade grottan och kollade till den verkade den slö. Är detta normalt? Kan det vara så att den har nån drift av  att vinterdvala sig, men så låg är ju inte temperaturen.

Kan det vara skadligt för ormen att ligga i fukt såhär länge, jag tänkte om den kan få nån form av röta av det? Bör jag låta den vara? Om ormen verkligen vill ligga i fukten hela tiden vill jag ju inte sabba nåt för den heller ....Men vet dom alltid sitt eget bästa?
Den ömsade för 1.5 vecka sedan (samma dag jag köpte den).


5061
3824
Tropfrog:
Jag är ingen expert på arten. Men generellt är reptiler ganska så bra på att avgöra vilken plats/miljö som är bäst för dem givet möjligheterna. Så ju fler möjliga platser/miljöer att välja mellan desto högra chans att den hittar det optimala stället vid varje given tidpunkt.

Det är uppenbart att den vill ligga gömd och att den föredrar den svalare sidan. Om du är orolig för fukten kan du testa att göra ett torrt gömställe på den svalare sidan och se vad den föredrar.

Mvh
Magnus 

6
4
soderkoping77:
Tropfrog skrev:
Jag är ingen expert på arten. Men generellt är reptiler ganska så bra på att avgöra vilken plats/miljö som är bäst för dem givet möjligheterna. Så ju fler möjliga platser/miljöer att välja mellan desto högra chans att den hittar det optimala stället vid varje given tidpunkt.

Det är uppenbart att den vill ligga gömd och att den föredrar den svalare sidan. Om du är orolig för fukten kan du testa att göra ett torrt gömställe på den svalare sidan och se vad den föredrar.

Mvh
Magnus 




Tack för svar. Jag låter ormen välja själv var den vill ligga och trycka. Nu ikväll var den ute och kringlade runt i terrariet så den verkar ju må bra. Jag vet själv hur vedervärdigt det är när frugan gnäller på att jag ligger för mycket i soffan och kör ut på mig på långpromenad. Jag vill inte att ormen ska behöva utsättas för nåt liknande.

5061
3824
Tropfrog:
soderkoping77 skrev:




Tack för svar. Jag låter ormen välja själv var den vill ligga och trycka. Nu ikväll var den ute och kringlade runt i terrariet så den verkar ju må bra. Jag vet själv hur vedervärdigt det är när frugan gnäller på att jag ligger för mycket i soffan och kör ut på mig på långpromenad. Jag vill inte att ormen ska behöva utsättas för nåt liknande.


Men vad hade du gjort om frugan satte in en ny, bekvämare soffa? Om du förstår liknelsen?

Mvh
Magnus 

6
4
soderkoping77:
Tropfrog skrev:


Men vad hade du gjort om frugan satte in en ny, bekvämare soffa? Om du förstår liknelsen?

Mvh
Magnus 


Då hade jag lagt mig i den bekvämare. Därför finns snart ytterligare ett gömställe utan fukt på svala sidan. Så får vi se vad ormen väljer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild