Vilka lampor/lysrör rekomenderas för dvärgskäggsagamer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
Jaxter:
Tacksam för alla svar .

173
59
mrvikke:
kör hid lampor från mega ray som uv och värme och sen dagslysrör t5 från arcadia till både min dvärgskäggagam och varaner

9
1
Jaxter:
mrvikke skrev:
kör hid lampor från mega ray som uv och värme och sen dagslysrör t5 från arcadia till både min dvärgskäggagam och varaner


 Vilken watt samt avstånd kör du med mega rayn? är lite inne på att köpa en sådan då jag tror min nuvaranda kan va lite skarp och avger lite mke uvb ljus för ödlorna :P

25
12
Bokuggla:
Har inte erfarenhet med Megaray men hört att många rekommenderar den. Jag har lite olika värmelampor just nu...alla verkar funka rätt lika :P
Avstånd och watt kommer bero på storleken och höjden av terrariet. Det brukar stå på. Kan dock säga att jag har Arcadias lysrör (12% uvb/54w) funkar fint för min skäggis.

9
1
Jaxter:

Bokuggla skrev:
Har inte erfarenhet med Megaray men hört att många rekommenderar den. Jag har lite olika värmelampor just nu...alla verkar funka rätt lika :P
Avstånd och watt kommer bero på storleken och höjden av terrariet. Det brukar stå på. Kan dock säga att jag har Arcadias lysrör (12% uvb/54w) funkar fint för min skäggis.


Ah okej ska kika på det med .jag har ju ett 90x50x50 terrarie och funderar på köpa en 50 wattare därifrån men ha lampan en liten bit ovanför gallret för få uppåt 30cm från "ödlornas solplats "


Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Jag rekommenderar följande länkar för kvällsläsning gällande belysning i Vivarium. 

www.uvguide.co.uk/lightingsurveyintro.htm

www.reptilesmagazine.com/reptile-lighting-information/

www.google.com/search?q=uv+index+iso+irradiance&tbm=isch&ved=2ahUKEwip-c_V1KztAhWSxSoKHbHTBI8Q2-cCegQIABAC&oq=uvb+index+iso+irradiance&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQARgAMgQIHhAKOgQIIxAnOgYIABAKEBg6BAgAEA06BggAEAgQHjoECAAQHjoECAAQGDoCCAA6BAgAEEM6BAghEApQo0hY1bkBYOfEAWgCcAB4AYABzQGIAdIikgEGOS4zMC4xmAEAoAEBwAEB&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=nSbGX-m2C5KLqwGxp5P4CA&bih=553&biw=375&prmd=isvn&rlz=1CDGOYI_enSE886SE886&hl=en-GB

Personligen föreslår jag ett minimum av 2 UV källor för soldyrkande reptiler. Exempelvis en MV/"HID" med högre dos UV vid solplatsen, same ett lysrör med lägre dos UV motsvarande "skugga". Observera att lampor av typen MV/"HID" eller motsvarande är svåra att trimma in i rätt höjd för att avge rätt UV nivåer OCH temperatur på solplatser. Du kommer med största sannolikhet få lämplig nivå på det ena men för mycket eller för lite av det andra. 

För att få lämpliga nivåer av både UV och temperatur på solplatsen misstänker jag att dubehöver komplettera med en enkel spotlight i lämplig effekt och höjd över platsen. 

 

Alternativ till detta skulle kunna vara en T5 UVB lysrör av lämplig styrka tillsammans med en reflektor, men att du placerar röret i en sida av terrariet. Komplettera detta med en spotlight utan UVB, enbart för värme på solplatsen. Resterande del av terrariet blir skuggig och kall sida. 

Mvh
Niklas


173
59
mrvikke:
Jaxter skrev:


 Vilken watt samt avstånd kör du med mega rayn? är lite inne på att köpa en sådan då jag tror min nuvaranda kan va lite skarp och avger lite mke uvb ljus för ödlorna :P

ursäkta sent svar. kör 35w på ca 35cm avstånd riktat ner mot en sten 

9
1
Jaxter:
mrvikke skrev:

ursäkta sent svar. kör 35w på ca 35cm avstånd riktat ner mot en sten 

de är lungt för mig är det en 50 wattare vilken höjd rekomederas på den från själva solplatsen ?

173
59
mrvikke:
Jaxter skrev:

de är lungt för mig är det en 50 wattare vilken höjd rekomederas på den från själva solplatsen ?

tror det är 50 cm. blir nog dåligt med värme från de avståndet. i så fall får du komplitera med en ren värmelampa

9
1
Jaxter:
Här kommer det bild med nya belysningen samt bakingspot :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild