Vilken uvb lampa rekommenderas till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
7
reptil13:
Hej! Jag undrar vilken uvb lampa som är bäst eller rekommenderas till ögonfransgeckos. då jag kanske ska skaffa en ögonfransgecko

82
45
SusannaNO2:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/arcadia-pro-t5-shadedweller-8w-7-uvb.html

16
7
reptil13:
Tack så jätte mycket för din hjälp. nu vet jag vilken uvb lampa som rekommenderas till ögonfransgeckos och hur priset är på den.

1
0
Gremlin82:

reptil13 skrev:
Tack så jätte mycket för din hjälp. nu vet jag vilken uvb lampa som rekommenderas till ögonfransgeckos och hur priset är på den.


Ögonfransar är nattlevande så de behöver inget särskilt UV-ljus.


5088
3861
Tropfrog:
Gremlin82 skrev:


 

Ögonfransar är nattlevande så de behöver inget särskilt UV-ljus.



Det är korrekt, men lite av en förenkling.

Ja, de behöver inte uv ljus.

Ja, de kan skadas av för mycket.

Men frågan är egentligen om det är bra för dem med låga nivåer uv ljus? Mycket tyder på att svaret på den frågan är ja.

Mvh
Magnus 

52
2
NillaLG:

Tropfrog skrev:


Det är korrekt, men lite av en förenkling.

Ja, de behöver inte uv ljus.

Ja, de kan skadas av för mycket.

Men frågan är egentligen om det är bra för dem med låga nivåer uv ljus? Mycket tyder på att svaret på den frågan är ja.

Mvh
Magnus 


Hur lång tid skulle du säga att UVB-lampan bör vara tänd. Till min Gargoyle sitter UVB:n i topplocket och tänds och släcks med övrigt ljus. Men Gargoyle sitter en bit ner i skuggan på dagarna. Blir det för mycket och kan skada? 

mvh
pernilla


5088
3861
Tropfrog:
NillaLG skrev:


 

Hur lång tid skulle du säga att UVB-lampan bör vara tänd. Till min Gargoyle sitter UVB:n i topplocket och tänds och släcks med övrigt ljus. Men Gargoyle sitter en bit ner i skuggan på dagarna. Blir det för mycket och kan skada? 

mvh
pernilla



Jag är inte rätt person att svara på detta. Har inte arten och använder inte uv ljus.

Mest sannolikt innefattar dock ett helt säkert svar på den frågan tyvärr inköp av ganska dyr utrustning för mätning av uv index. Allt annat är gissningar.

Mvh
Magnus 

273
209
AndreasB:
Jag använder mig av UVB 2.0 bulb på ca 15W tillsammans med en Arcadia LED Jungle Dawn 13W.

273
185
peter68:
Kolla denna video: www.youtube.com/watch?v=RY9vNgAQ1EA
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild