Tips på unika ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Hugodrejenstam:
HEJ!jag har nu nästan i 10 år haft ,,vanliga,,reptiler såsom geckos grodor.Nu vill jag prova på något nytt ,något annorlunda:))

1226
464
leedragon:
Hugodrejenstam skrev:
HEJ!jag har nu nästan i 10 år haft ,,vanliga,,reptiler såsom geckos grodor.Nu vill jag prova på något nytt ,något annorlunda:))


Calumma crypticum, fiji leguan,  Naultinus, draco lineatus, trioceros owenii.

2
0
Hugodrejenstam:
leedragon skrev:


Calumma crypticum, fiji leguan,  Naultinus, draco lineatus, trioceros owenii.

Är inte typ hälften av dem utrotningshotade?..????

1226
464
leedragon:
Hugodrejenstam skrev:

Är inte typ hälften av dem utrotningshotade?..????


Kanske, har inte kollat cites listorna på ett tag. Men det är ju också det som gör att de är sällsynta.

5061
3824
Tropfrog:
Precis. Unika och ovanliga ödlor är det bara av två anledningar. Antingen att de är utrotningshotade eller att inte så många vill ha dem.

Om du inte vill ha utrotningshotade djur så är det bäst att du själv gör undersökningar på den andra kategorin. De flesta är nog såna som inte du heller vill ha.

Mvh
Magnus 

1226
464
leedragon:
Hugodrejenstam skrev:

Är inte typ hälften av dem utrotningshotade?..????


Men om du oroar dig om att de är olagliga så är det inte nödvändigtvis så. De finns uppfödda i europa av ovanliga ödlor, även dem som är uttrotningshotad, och med rätt dokumentation och bevis på att vara födda i fångeskap.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Jag kanske misstolkar trådskaparen, men annorlunda och unika ödlor behöver ju inte nödvändigtvis betyda extremt ovanliga eller utrotningshotade arter. Det kanske snarare är ödlor som har ett annorlunda beteende eller utseende gentemot andra typer av ödlor som trådskaparen redan haft.

Lyckligtvis så finns det mängder med reptiler (och groddjur) som skiljer sig från varandra både vad gäller beteende och utseende.

Kameleonter skulle jag nog ändå klassa som lite annorlunda mot många andra grupper av ödlor. Där kan ju t.o.m en jemenkameleont, som är relativt vanlig vara ett alternativ. Har du gott om utrymme finns det flera arter av varaner, halsbandsleguaner eller blåtungade skinkar som kan vara bra alternativ. Benlösa ödlor som Scheltopusik (Pseudopus apodus) är väl även den rätt så karaktäristisk och annorlunda. 
Europeiska lacertider i något snyggt utehägn eller ett terrarium med europeisk miljö kan ju bli riktigt snyggt också. (Tänker bland annat på de bilder som användaren Rosenlukas lagt upp på sina sandödlor han har/hade tidigare).

Sen finns det ju ett gäng olika ödlor som är partenogena (Kan föröka sig utan befruktning) t.ex. jungfrugeckos eller Lepidophyma spp.

Eller varför inte de coola Corytophanes spp.

Finns helt klart mängder att välja på.

När det kommer till de lite mer ovanliga arterna, så ökar självfallet priset och det kan vara bra att tänka på att i vissa fall kan det vara mer känsliga. 


Ibland känns det nästan som att folk enbart blir intresserade av en art för att de är ovanliga i hobbyn, så det tycker jag att du ska akta dig för.


Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Jag håller med Andreas (och Tropfrog?) här. Ovanliga och unika behöver inte nödvändigtvis betyda rödlistad och utrotningshotat. Kan lika gärna vara, precis som Andreas föreslog, vara hur tillgängligt som helst, men många vill inte hålla dem (för någon oklar anledning?). 

Jag slår ett slag för Lacerta-arterna. Några som verkar vanliga i Tyskland men som är ganska ovanliga i Sverige, förmodligen för att de inte är tillräckligt "coola" eller exotiska. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild