Bönsyrsa sjuk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
Flygare7:
Hej!

Fick hem vår första bönsyrsa, en Hierodula membranacea, i torsdags. Hona stadie L7.

Hon åt 2 flugor och verkade allmänt tillfreds.

Igår var hon segare och satt mest i nättaket, ointresserad av mat. Jag trodde det var ömnsning på gång.

Men i morse hade båda de bakersta benen slutat fungera och bakkroppen är slapp och något mörkare. Tar sig med stor svårighet fram med framben + mittersta benpar. Verkar ärligt talat rätt risig.

I terrariet är det runt 23-24 grader och gissningvis 50-60 ish % i luftfuktighet.

Har druckit honungsvatten från tops men äter inte.

Har vi gjort något uppenbart fel? Kan det vara sviter av transporten, trots att hon var pigg direkt.

5-åringen härhemma är förkrossad och jag tycker också synd om den stackars fina insekten.

Finns det något mer vi kan göra för henne?"

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Låter som att det kan vara åldersrelaterat och kanske i samband med att byta miljö! De lever endast några månader som fullvuxna (L7). 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Jag har varit med om det beteendet i förtid en gång på de 60+ (det numret är exklusive de jag fött upp själv) bönsyrsorna jag har haft, och det var på en hona av samma art som din dagen efter att den hade gjort sitt sista öms. Den dog dagen efter. Vissa bönsyrsor hänger med de två främre benparen efter sitt sista öms för att låta vingarna härda. Det har också varit en del fall då de betett sig så inför en naturlig död av ålder. Jag har tagit hand om alla mina andra bönsyrsor av den och motsvarande arter på exakt samma sätt, så jag tror det bara var en svag individ. Har man många leddjur kommer man vara med om att någon enstaka dör av absolut ingen anledning, hur bra man än tar hand om dem.

Jag tror tyvärr inte att du kan göra något. 

Har den gjort sitt sista öms (så att den fått vingar) eller inte? I så fall kan det ju vara en naturlig död. Men, mina membranacea blev könsmogna i stadiet L9, och mantidsandmore.com har ett skötselråd där det står att det tar ungefär 10 öms för den specifika arten men kan variera, så det låter väldigt tveksamt att den skulle vara fullvuxen (ha fått vingar) så länge du inte fått fel siffra när du köpte den. De flesta andra bönsyrsor tar dock färre (typ 7) öms på sig. 

2
2
Flygare7:

Tack snälla ni för svar.

Bönsyrsan dog dessvärre igår kväll. Förlamningen fortsatte sprida sig under dagen och påverkade även mitten benen och så småningom frambenen. Blev även svart mellan segmenten på bakkroppen. Kanske nån eskalerande svamp/bakterieinfektion? På grund av miljöombyte?

Den var inte fullvuxen och hade ännu inte vingar så nånstans kring L7-subadult var nog rimligt. Ser man vinganlagen i något visst stadie? Den här hade inga vinganlag ännu.

EmanuelKarl skrev:
Jag har varit med om det beteendet i förtid en gång på de 60+ (det numret är exklusive de jag fött upp själv) bönsyrsorna jag har haft, och det var på en hona av samma art som din dagen efter att den hade gjort sitt sista öms. Den dog dagen efter. Vissa bönsyrsor hänger med de två främre benparen efter sitt sista öms för att låta vingarna härda. Det har också varit en del fall då de betett sig så inför en naturlig död av ålder. Jag har tagit hand om alla mina andra bönsyrsor av den och motsvarande arter på exakt samma sätt, så jag tror det bara var en svag individ. Har man många leddjur kommer man vara med om att någon enstaka dör av absolut ingen anledning, hur bra man än tar hand om dem.


Jag förstår att det är en del fallgropar med insekter, trots allt är det ju väldigt få som når vuxen ålder i naturen. Funderar på att beställa en till men vill ju utesluta att vi gjort något fel och därmed döma nån mer till döden genom klantighet.

Terrariet är ett Exo terra nano tall, 20x20x30 cm och inrett med "plantation soil" och nån grövre barkflis från djuraffär. Levande växter, en orkidé, två små fittonia, murgröna och en luftplanta, lite boklöv, hoppstjärtar i substratet. Grenar från syrenbuske. Uppvärmning från 4w värmematta på sidan av burken och till viss del från ledlampan. Temperaturen verkar ok med både varmare områden uppe i taket och längre ner svalare. Enda parametern som är osäker är luftfuktigheten men eftersom det är dubbla ventilationer och hyggligt torrt i rumsluften bedömer jag att det ligger i rimlighetens spann.

Kan du som har stor erfarenhet se några problem med setupen Emanuel?








Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Flygare7 skrev:
Tack snälla ni för svar.

Bönsyrsan dog dessvärre igår kväll. Förlamningen fortsatte sprida sig under dagen och påverkade även mitten benen och så småningom frambenen. Blev även svart mellan segmenten på bakkroppen. Kanske nån eskalerande svamp/bakterieinfektion? På grund av miljöombyte?

Den var inte fullvuxen och hade ännu inte vingar så nånstans kring L7-subadult var nog rimligt. Ser man vinganlagen i något visst stadie? Den här hade inga vinganlag ännu.



Jag förstår att det är en del fallgropar med insekter, trots allt är det ju väldigt få som når vuxen ålder i naturen. Funderar på att beställa en till men vill ju utesluta att vi gjort något fel och därmed döma nån mer till döden genom klantighet.

Terrariet är ett Exo terra nano tall, 20x20x30 cm och inrett med "plantation soil" och nån grövre barkflis från djuraffär. Levande växter, en orkidé, två små fittonia, murgröna och en luftplanta, lite boklöv, hoppstjärtar i substratet. Grenar från syrenbuske. Uppvärmning från 4w värmematta på sidan av burken och till viss del från ledlampan. Temperaturen verkar ok med både varmare områden uppe i taket och längre ner svalare. Enda parametern som är osäker är luftfuktigheten men eftersom det är dubbla ventilationer och hyggligt torrt i rumsluften bedömer jag att det ligger i rimlighetens spann.

Kan du som har stor erfarenhet se några problem med setupen Emanuel?







 


Jag tycker det ser bra ut, jag skulle som sagt tro att det är en infektion eller bara en svag individ, men svartnandet tyder nog på infektion. Ingenting man kan göra så mycket åt. Jag hade inte tvekat på att beställa hem en ny, du har ju din chans att få ungen intresserad också, och ditt terrarium ser jättebra ut och jag tror som sagt inte att du gjorde något fel.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild