Pellets till landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Tinasjblom:
Hej !
mina skölkdpaddor gillar inte pellets som är naturfärgat.
Vet ni  vart jag kan köpa ett färggrannare pellets?
De äter sallad, gurka, tomat och  aloevera .

111
116
aldabrachelys:
Varför matar du med gurka och tomat?
Och färgade pellets är för dit öga och inte för djuren.
Nutrazu är ett bra foder men inte varje dag.
Mvh

4
0
Tinasjblom:
Hej !
mina sköldpaddor är kräsen och de gillar gurka och tomater.
Har provat med pellets utan resultat de gillar inte de ofärgade.
De gillar de färgade och äter bra av det. jag hittar inte det foderet till dem nu.
jag vill inte att de bara ska äta romansallad som de äter bra av.
Är Natrazu ett pelletsfoder som är natur färgat och vart köper man det ?
aldabrachelys skrev:
Varför matar du med gurka och tomat?
Och färgade pellets är för dit öga och inte för djuren.
Nutrazu är ett bra foder men inte varje dag.
Mvh

111
116
aldabrachelys:
För att de tycker om något behöver det inte vara bra för dem.
Nutrazu köper du hoss sköldpaddsgrejer 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Först och främst, vad är det för art? Frukt(tomat) bör undvikas för de flesta arter. Gurka är mest vatten, lite onödigt att ge.
Salladsmix "provencal"  brukar vara en populär mix, när det inte går att hitta ogräs utomhus. 
Vi kan aldrig ge våra sköldpaddor i fångenskap samma variation på mat som de hittar i naturen, därför lider många sköldpaddor i fångenskap av näringsbrist. Jag ser bara fördelar med att blanda "lite" pellets i maten, tillsammans med en fiberrik kost. Själv matar jag med testudo fiber, nutrazu(pellets) och provensalsk sallad på vinterhalvåret. Fibern och pelletsen blöter jag upp i vatten innan jag blandar det med salladen.

79
78
testudo_H:

Först av allt är arten viktig om man ska ge råd vilken kost man kan rek.

Dock är alla färgglada pellets för landsköldpaddor väldigt dåliga som foder då de flesta innehåller väldigt onödiga ingredienser. För landsköldapddor är det Agrobs pellets som man brukar rek. Det är mest likt de ogräs, gräs och örter de äter i naturen och har en låg proteinhalt. 

 Är det landsköldpadda bör de inte äta några grönsaker som gurka och tomat alls då deras tarm inte är gjord processa och bryta ner sån kost. Ogräs torr eller färsk är vad som bör vara deras basföda och vad deras tarmsystem gjorda för att brytna ner och dra energi och näring från. 


4
10
cndjur:
Gav ryssar grönsaksblandning med ärtor bönor, även egen kirskol maskrosblad och pellets med lite kalk emellanåt. fungerade utmärkt, riven morot ibland. Soljus eller annan belysning kan vara bra.

79
78
testudo_H:

cndjur skrev:
Gav ryssar grönsaksblandning med ärtor bönor, även egen kirskol maskrosblad och pellets med lite kalk emellanåt. fungerade utmärkt, riven morot ibland. Soljus eller annan belysning kan vara bra.


Ärtor och andra baljväxter är ingen bra kost för en landsköldpadda då de är väldigt proteinrikt och en landsköldpadda ska ha låg proteinhalt i deras kost och hög fiberhalt. Riven morot är heller inget man rekomenderar.

Färsk eller torkad ogräs är den naturliga kosten för alla landsköldapddor. Är de vakna vintertid kan man förutom Agrobs ge grövre salladsblandningar. (Ej spenat och ruccola)

Bra och korrekt belysning är A och O i att hålla landsköldpaddor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild