Grodor i min ”Growing concepts” lampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Lampan:

Jag har nyligen köpt en "lampa" growingconcepts.nl/shop/plant-concepten/the-giants/my-ecolight-xxxl/?v=f003c44deab6

Min tanke med den är att ha en eller helst två grodor (grodorna borde väl må bäst att ha en polare?) och är tämligen novis i ämnet grodor! Jag önskar färglada grodor som ska vara enkla att sköta. Det är viktigt att de mår bra i miljön som de ska bo i. Behövs ljuskällan bytas ut mot en full spectrum tex?www.hydrogarden.se/vaxtbelysning/led-vaxtbelysning/sansi-led-vaxtlampa-e27-15w.html

Vad rekommenderar ni för art av grodor och vad har ni för tips att ge till en nybörjare?! 

Jag försöker att lägga till bild på mitt terrarium men det funkar inte?!






5092
3863
Tropfrog:
Vacker installation. Men jag ser inte att den är lämplig för grodor utan alltför ingripande modifieringar som skulle fördärva hela tiden med den.

Mvh
Magnus 

2
0
Lampan:

Tropfrog skrev:
Vacker installation. Men jag ser inte att den är lämplig för grodor utan alltför ingripande modifieringar som skulle fördärva hela tiden med den.

Mvh
Magnus 


Ok, vad mer specifikt tänker du på?! 


5092
3863
Tropfrog:
Hela grejen med den produkten är att den här insyn 360 grader och det ger rädda och skygga grodor. Man kan visserligen bygga bakgrund, men det är antingen svårt att få snyggt (konkavt) eller tar alldeles för mycket volym.

På tal om volym så tycker jag att den totala volymen är för liten. Visserligen klarar den kraven för l80. Men den är ju skriven med kvadratisk terrarium i åtanke. En klotformad behållare är ju väldigt mycket mindre med samma yttermått.

Sen ser jag väldigt stora problem med ventilation. Visserligen kanske det går att sätta fläktar i toppen. Men jag tänker att hur du än gör det så kommer det att påverka ljuset. Alternativt går det förstås att borra hål i kupan om glaset inte är härdat.

Lite för mycket problem att lösa som inte garanterar både estetik och funktion på samma gång. Om du är nybörjare på grodor tycker jag det är bättre att lära sig djuren i konventionella kvadratiska terrarium.

Mvh
Magnus 

656
344
Johnexotics:
Lampan skrev:
Jag har nyligen köpt en "lampa" growingconcepts.nl/shop/plant-concepten/the-giants/my-ecolight-xxxl/?v=f003c44deab6

Min tanke med den är att ha en eller helst två grodor (grodorna borde väl må bäst att ha en polare?) och är tämligen novis i ämnet grodor! Jag önskar färglada grodor som ska vara enkla att sköta. Det är viktigt att de mår bra i miljön som de ska bo i. Behövs ljuskällan bytas ut mot en full spectrum tex?www.hydrogarden.se/vaxtbelysning/led-vaxtbelysning/sansi-led-vaxtlampa-e27-15w.html

Vad rekommenderar ni för art av grodor och vad har ni för tips att ge till en nybörjare?! 

Jag försöker att lägga till bild på mitt terrarium men det funkar inte?!




Grodjur är oftas ensamlevande djur men vissa gå att har i hop  men som Magnus säger  det är är inte bästa hemet för grodor. Kanske nån insekt skulle funka ?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul att du vill skaffa grodor.

Det du länkar är dock opassande ur flera aspekter. Ventilationen blir knepigt, samt att det blir extremt svårt för dig att utfodra, städa och komma åt i det. Det är också tveksamt om den skulle kunna användas rent kravmässigt vad gäller L80 (Djurskydd) då höjden (eller area) blir svåruträknad då sidorna inte är raka och insyn är från alla håll. 

Vill du skaffa grodor, så skulle jag rekommendera ett faktiskt terrarium för ändamålet. 
Du behöver inte ha fler än en groda om du inte vill, och några av de vanligare nybörjargrodorna när det kommer till pilgiftsgrodor är väl Dendrobates tinctorius (som finns i massor av olika färger), Dendrobates auratus eller Dendrobates leucomelas.

Andra grodor som är vanliga är orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis), eller om du vill ha trädlevande och betydligt större grodor (och således större terrarium), Korallfingergrodor (Litoria caerulea)

Så kortfattat är mitt råd att du använder din "lampa" till växter, och köper ett passande terrarium om du vill ha grodor.


84
38
Ems:
Lampan skrev:
Jag har nyligen köpt en "lampa" growingconcepts.nl/shop/plant-concepten/the-giants/my-ecolight-xxxl/?v=f003c44deab6

Min tanke med den är att ha en eller helst två grodor (grodorna borde väl må bäst att ha en polare?) och är tämligen novis i ämnet grodor! Jag önskar färglada grodor som ska vara enkla att sköta. Det är viktigt att de mår bra i miljön som de ska bo i. Behövs ljuskällan bytas ut mot en full spectrum tex?www.hydrogarden.se/vaxtbelysning/led-vaxtbelysning/sansi-led-vaxtlampa-e27-15w.html

Vad rekommenderar ni för art av grodor och vad har ni för tips att ge till en nybörjare?! 

Jag försöker att lägga till bild på mitt terrarium men det funkar inte?!








Cool! Du kanske kan göra ett ekosystem med insekter i den istället? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild