Grodyngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:

Jag har fått mina första kläckta ägg nu så har ett gäng på ca 10st grodyngel. Azureus 
det första som kläcktes 5/11 har växt fort & är mkt aktiv.
undrar lite över beteendet om han verkligen mår bra?
ligger oftast har jag märkt igår & idag på sidan när han vilar. Ibland vid ytan hänger han som ett streck.
körde ett vattenbyte på ca 40% precis. Bytt typ 10-20% en gång innan.
alvatten med lite magnolia & ekblad i.
plus lite akvariemossa
men väldigt aktiv som sagt. 
23,5 gr cirka 
5cm vattennivå
ca 2dl vatten

en annan sak jag undrar över är nu när de lyckats såhär långt, vilka kritiska skeenden finns kvar innan de är starka grodor?
hur stor är sannolikheten att dessa blir grodor uppskattningsvis? Svårt att svara men de som dragit upp själva händer det ofta att de dör från nu el har det oftast hänt tidigare?
är lite orolig att min första bebis mår dåligt.

jag har typ lika många ytterligare befruktade ägg.



5061
3824
Tropfrog:
Så många frågor :). Kritiska skeenden kan jag åtminstone svara på. När det är dags för dem att krypa upp ur vattnet,metamorfosen. Den är kritisk. Har de ingen stans att krypa upp så drunknar de.

Chansen? Jag hade i mitt förra liv 30 ägg varav 2 klarade sig. Med Internet och mer kunskap tror jag på högre. I mitt nya liv har jag haft 8 ägg och ingen har nått det stadie dina har nu. 5 har varit obefruktade och 3 lyckades inte ta sig ut ur ägget. Sen ökar ju chansen med erfarenhet.

Mvh
Magnus  

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
Så många frågor :). Kritiska skeenden kan jag åtminstone svara på. När det är dags för dem att krypa upp ur vattnet,metamorfosen. Den är kritisk. Har de ingen stans att krypa upp så drunknar de.

Chansen? Jag hade i mitt förra liv 30 ägg varav 2 klarade sig. Med Internet och mer kunskap tror jag på högre. I mitt nya liv har jag haft 8 ägg och ingen har nått det stadie dina har nu. 5 har varit obefruktade och 3 lyckades inte ta sig ut ur ägget. Sen ökar ju chansen med erfarenhet.

Mvh
Magnus  


Ok men då låter det som att jag fram till de ska krypa upp på land bör vara lite lugnare? Jag oroar mig så mkt.
Jag kommer se till att de har en vinklad skål så de kan komma upp när det nalkas.
Jag hoppas mitt första yngel har ett normalt beteendemönster. Han äter ju, växer & är mkt aktiv.
Men fattar inte varför han ligger på sidan så mkt. 
Hoppas ngn som har lite mer koll på just det kan svara.

Det var ju tråkigt att höra men dina var inte så gamla eller? Mina började verkligen komma igång nu. En förändring gjorde jag eller snarare två. Det ena är att jag började mata dem betydligt mer. De verkade komma igång på det.
Jag räknar inte med att alla befruktade ägg ska bli grodor men hittills har alla befruktade iaf kläckts & överlevt. Över 20 små grodor vore ju häftigt men blir nöjd om 3 klarar hela vägen. 
Jag vet att de också lagt på åtminstone ett oåtkomligt ställe i burken.


Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
huckerby skrev:


 

Ok men då låter det som att jag fram till de ska krypa upp på land bör vara lite lugnare? Jag oroar mig så mkt.
Jag kommer se till att de har en vinklad skål så de kan komma upp när det nalkas.
Jag hoppas mitt första yngel har ett normalt beteendemönster. Han äter ju, växer & är mkt aktiv.
Men fattar inte varför han ligger på sidan så mkt. 
Hoppas ngn som har lite mer koll på just det kan svara.



Har du frågat på www.pilgift.se ? Mer samlad erfarenhet av pilgift än där är nog svår att hitta. 
Lycka till med dina yngel :) 

52
2
NillaLG:
Söker sidan pilgift.se men den verkar inte funka. Någon som vet? Tillfälligt?

256
35
huckerby:
NillaLG skrev:
Söker sidan pilgift.se men den verkar inte funka. Någon som vet? Tillfälligt?


Är nog tillfälligt.

60
163
Pelle:

NillaLG skrev:
Söker sidan pilgift.se men den verkar inte funka. Någon som vet? Tillfälligt?



Följande info från webhotellet: 

”Vi upplever just nu en störning som påverkar flera av våra tjänster. Vi jobbar på det och hoppas ha det åtgärdat inom kort.”

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild