OSB, Plywood Furu eller björk, Formplyfa ?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
10
Marcusju:
Hej!

Har valt att modifiera hela garaget till en byggarbetsplats för att själv kunna bygga egna terrarium.
Jag har forskat ganska länge på det här med formaldehyd som utsöndras av gran/tall tydligen...

Om jag förstått allt rätt, så ser det ut som att:
MDF (träfiber) - är värst, mest mängd lim
OSB - Billigast, hållbart med halva mängden lim jämfört med MDF
Plywood (Furu) - Minst mängd lim, men Furu är gjort av tall, innehåller formaldehyd
Plywood (Björk) - som ovan, fast Björk är hårdare och snällare mot djuren, men tål absolut inte fukt.
Plywood (form/bas) - Finns i furu/björk/poppel osv, har en behandlad yta som tål vatten, förmodligen det billigaste alternativet om man vill säkra sig mot fukt, bara silikona samtliga skarvar.

Googlar man på skivor utan formaldehyd och kollar igenom produktbladen så innehåller dom massa läskiga kemikalier/andra typer lim som är betydligt mycket värre än formaldehyd
Jag kan knappast vara den första som försöker bli klok på detta, hur resonerade ni när ni byggde era terrarium? 

Mitt mål är att ha 2 av varje dabbagam, det är ökenödlor som ska ha det torrt och varmt.
Kan man bygga ett terrarium helt av säg... Björk plywood och utgå ifrån att det aldrig kommer vara tillräckligt fuktigt i terrariet för att husera mina kära dabbagamer i ett obehandlat plywood terrarium?

Eller landar det på att man antingen:
Kör valfritt material, osb, mdf eller plywood och behandlar med akvarielack...?
Men det måste men väl finnas alternativa produkter till: 
www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie
Eller bygger man skiten i formplywood och slipper bråka med ytbehandling? 
Skulle vara ett jävla jobb att slipa ner formplyfan för att kunna måla om bara.. 
Finns det inte formplyfa med film på ena sidan, men inte andra? Det vore himmelskt!

(PVC plast eller glas terrarium är inga alternativ)
Med mindre någon kan sälja ett dussintals 150x60x60 Herpteks med GRÅÅÅÅÅÅÅÅ färg för billig peng :)

35
42
NordicBoas:
Jag förstår inte riktigt frågan. Är det medlet du helt vill avstå ifrån eller är det okej sålänge det inte är skadligt? Alla de material du beskrivit finns i det mesta runt oss och sålänge man inte äter formplyfa har jag svårt att tro det skulle vara någon hälsorisk för djuren. Om du vill ha något helt neutralt kanske du ska mura burkarna på plats. Lite mer jobb men så är det bara köra ytskikt av cement alt bygga i glas. Det är många saker omkring oss som innehåller farliga kemikalier men i en sån otroligt liten mängd att det inte går att fastställa om det är skadligt. Skivmaterial har vissa kvalitetskrav om hur mkt av vissa kemikalier de får innehålla i Sverige. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild