reptilaffärer göteborg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Onka:
vilka zoo affärer får man inte missa om man är i göteborg? :)

5096
3865
Tropfrog:
Jag skulle säga att alla är värt att missa. Det finns inte många bra butiker för reptiler i Sverige, än mindre i Göteborg.


Det finns en butik som jag känner till som har ett hyggligt utbud reptiler. Den heter Göteborgs zoologiska och ligger på kaggeledstorget. Om du tycker att det är kul med fiskar så finns det en riktigt bra akvariebutik där också. Trop akvariefiskimporten.


Sen finns det Mölndals zoologiska i Mölndal (nära, men inte Göteborg).

Mvh
Magnus

3
1
Onka:
Okej tack :) 

9
13
Gmx:
Tropfrog skrev:
Jag skulle säga att alla är värt att missa. Det finns inte många bra butiker för reptiler i Sverige, än mindre i Göteborg.


Det finns en butik som jag känner till som har ett hyggligt utbud reptiler. Den heter Göteborgs zoologiska och ligger på kaggeledstorget. Om du tycker att det är kul med fiskar så finns det en riktigt bra akvariebutik där också. Trop akvariefiskimporten.


Sen finns det Mölndals zoologiska i Mölndal (nära, men inte Göteborg).

Mvh
Magnus



Hej,

Vad tycker du saknas i butikerna? Jag tycker ändå att Göteborgs Zoologiska har ett helt ok utbud på tillbehör och till viss del djur. Däremot så får man ju ta med sig stora plånboken när man ska dit, butiken är rätt så överprisad i mitt tycke. 

Har även varit på Herpers Choice i Uppsala och de tycker jag också fyller behovet rätt bra, känner inte direkt att något saknas? Så det finns helt ok butiker i Sverige med enligt mig.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Gmx skrev:



Hej,

Vad tycker du saknas i butikerna? Jag tycker ändå att Göteborgs Zoologiska har ett helt ok utbud på tillbehör och till viss del djur. Däremot så får man ju ta med sig stora plånboken när man ska dit, butiken är rätt så överprisad i mitt tycke. 

Har även varit på Herpers Choice i Uppsala och de tycker jag också fyller behovet rätt bra, känner inte direkt att något saknas? Så det finns helt ok butiker i Sverige med enligt mig.

Denna tråden handlar om Göteborg, inte hela Sverige. Därför nämndes inte Herpers Choice, en som man från vad jag har hört inte får missa.

Jag har sett mycket tveksam djurskötsel på Göteborgs zoologiska. Jag hatar också hur de säljer massor av stäppvaraner hela tiden, det är djur som borde vara svåra att få tag på så att de inte hamnar i fel persons händer, blocket svämmar över med stäppvaraner med MBD i för små terrarium i Göteborgsområdet, och jag tror inte att Göteborgs zoologiska är helt oskyldiga. På tok för små terrarium, torra terrarium, undernärda djur etc.

5096
3865
Tropfrog:
Emanuel sammanfattar det rätt så bra. Det är inte sortimentet det är fel på. Bara lite svajig djurskötsel. Ibland ser det bra ut och vid andra tillfällen är det under all kritik.

Som nämnts i tråden finns det ett par bra butiker i Sverige. Bara inte i Göteborgs trakten. Vi inom hobbyn har lärt oss att ordna de flesta djur vi vill ha direkt från uppfödare eller på mässor. Jag tycker att det funkar bra när det inte är pandemi. Så för mig är butiker överflödiga. Men det kan vara ett hinder för tillväxten inom hobbyn då det är svårt för nybörjare att komma igång.

Mvh
Magnus 

9
13
Gmx:
EmanuelKarl skrev:

Denna tråden handlar om Göteborg, inte hela Sverige. Därför nämndes inte Herpers Choice, en som man från vad jag har hört inte får missa.


Jag tänkte mest på att han sa att ”Det finns inte många bra butiker för reptiler i Sverige, än mindre i Göteborg.”

I övrigt håller jag med, tveksam djurhållning är det tyvärr på många ställen. Sen så tycker jag att reptiler inte heller är någon zoo-produkt, de borde rikta in sig på hålla tillbehör av olika slag och lämna djurdelen till någon annan. Dock är nog volymen ”icke-entusiaster” rätt stor så det finns en marknad att sälja till barnfamiljer etc.

Det var ingen kritik från min sida i inlägget, mer att utbyta tankar då jag också ser och har funderat på detta. Jag tycker GBG zoologiska håller tillbehör i rätt bra bredd och djup, men ja jag delar bilden om djurhållningen.

5096
3865
Tropfrog:
Gmx skrev:


Jag tänkte mest på att han sa att ”Det finns inte många bra butiker för reptiler i Sverige, än mindre i Göteborg.”



"Inte många" är inte samma sak som inga. Men när det gäller Göteborg så skulle jag nog säga inga.

Även om det är off topic så håller jag med om att herpers choice är ett väldig bra exempel på en välhållen butik med bra sortiment, kunnig personal och god djurhållning.

Mvh
Magnus   

281
366
Cartaq:
EmanuelKarl skrev:

Denna tråden handlar om Göteborg, inte hela Sverige. Därför nämndes inte Herpers Choice, en som man från vad jag har hört inte får missa.

Jag har sett mycket tveksam djurskötsel på Göteborgs zoologiska. Jag hatar också hur de säljer massor av stäppvaraner hela tiden, det är djur som borde vara svåra att få tag på så att de inte hamnar i fel persons händer, blocket svämmar över med stäppvaraner med MBD i för små terrarium i Göteborgsområdet, och jag tror inte att Göteborgs zoologiska är helt oskyldiga. På tok för små terrarium, torra terrarium, undernärda djur etc.



Det känns fruktansvärt korkat att du slänger skit på en djuraffär pga. av att det finns många stäppvaraner ute på blocket. Ännu dummare att du själv anser att det ska vara svårt att få tag på stäppvaraner och ger djuraffären skulden. 

Jag besöker Gbg Zoologiska ofta och jag har inget att klaga på gällande deras hantering och skötsel bland djuren, det är kompetent personal med ett brinnande intresse för djur.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Cartaq skrev:



Det känns fruktansvärt korkat att du slänger skit på en djuraffär pga. av att det finns många stäppvaraner ute på blocket. Ännu dummare att du själv anser att det ska vara svårt att få tag på stäppvaraner och ger djuraffären skulden. 

Jag besöker Gbg Zoologiska ofta och jag har inget att klaga på gällande deras hantering och skötsel bland djuren, det är kompetent personal med ett brinnande intresse för djur.

Det var ett helt random exempel utöver deras djurskötsel i sig. Jag tycker det är oansvarigt att regelbundet ta hem/föda upp massor av unga stäppvaraner och liknande, djur som är dåliga husdjur för 99% av oss (det finns några elsjälar där ute, men inget husdjur som är lämpligt för alla), och uppenbarligen sälja många till fel händer som inte har koll på vad det gör. Även om det till stor del är köparens ansvar står jag för att jag tycker som jag gör eftersom många tyvärr inte gör sin research och många bara litar blint på det djuraffären säger utan att läsa på själva, vilket lämnar en del ansvar på affären också. Nu hittade jag faktiskt inga på blocket, men ett tag brukade jag alltid kunna se minst 2-4 större stäppvaraner med terrarium dubbelt så långa som ödlan själv och kraftig MBD, i Göteborgsområdet, i vissa stod det att de var inköpta just i nämnd butik. Då känns det som om varken privatpersonen eller djuraffären har skött sitt ansvar. Detta var ett exempel, utöver deras egna djurskötsel i sig, och jag kanske gjorde en höna av en fjäder på det. Du kanske inte håller med mig, men whatever. Jag har varit där ett par gånger, något år sedan senast dock, och det har alltid varit något som man är skeptisk till, vissa gånger värre än andra. De kanske har bättrat sig sedan sist, vad vet jag. Jag har sett allt ifrån kruttorra terrrium till regnskogsdjur och små terrarium utan gömställen, till uttorkade vattenskålar och ofräsch uttorkad sallad. Det är långt ifrån det värsta stället jag har varit på, men värt att missa om man inte är i akut behov av något tillbehör.

Som föredetta spindelentusiast kan man även klaga på den delen. De rekommenderar anser att 1 cm bark som substrat till grävande fågelspindlar, deras felmärkningar i butiken och på hemsidan är skrattretande (seriöst, på deras gamla sida var det en bild på en vitknäad fågelspindel, Acanthoscurria geniculata, namnad som Rödknäad tarantella, tillsammans med flertalet nästan lika dumma exempel), och de sket i att ens nämna något om CITES-papper på de Brachypelmor jag köpte för lääänge sedan (något inte bara jag som fått köpt Brachypelmor där utan att de ens informerade om att Brachypelma var CITES-listade).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild