Belysningen flimrar efter släckning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:
Hej
Har har ett relativt nystartat terrarium (har varit igång i lite drygt en månad nu ungefär). Har nu upptäckt att det verkar vara något fel på belysningen eller timern till belysningen.
Ska försöka förklara så gott jag kan och hoppas på att någon här inne kan hjälpa mig.

Jag har ett helt nytt UV-ljus av märket Arcadia (T5 lysrör). Lysröret sitter monterat i en armatur som ligger ovanpå terrariet.
Allt är kopplat till en timer som är inställd på 07:00 - 19:00. Nu har jag börjat märka att ljuset inte slocknar helt utan står och flimrar när det ska vara släckt. I början flimrade det bara i några få minuter direkt efter släckning men nu kan det stå och flimra i flera timmar efter släckning (t ex vid midnatt i natt så stod det fortfarande och flimrande, 5 timmar efter släckning).

Detta måste ju så klart vara störande för den lille leopardgeckon jag har där inne. Är det lysröret, armaturen eller kan det vara timern det är fel på? Alla grejer är helt nyinköpta.

Någon som har idéer på vad det kan bero på?

5092
3863
Tropfrog:
Jag skulle gissa på armaturer. Mer specifikt drosseln i armaturen.

Du kan lätt utesluta fel på timern genom att tända och släcka manuellt ett tag. Sätt ett larm på din mobil så att du inte glömmer.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Om ljuset inte slocknar när timern skall vara av är det timern det är fel på, köp en ny och bli av med problemet. 

5092
3863
Tropfrog:
Jag tolkar det som att det visst slocknar, men har kvar svagt flimmer ett tag efter. Detta brukar betyda att drosseln är kass.

Men jag har presenterat ett enkelt sätt att felsöka timern. Bra att göra innan man springer och köper en ny.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild