Täta terrarium med silikon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

65
17
Ezrath88:
Hej tänkte bara kolla med er vilket akvariesilikon jag ska använda för att täta mitt terrarium som är helt i glas? Hoppas på att det är rätt ställe jag lägger upp mitt inlägg.
Jag har nämligen skaffat ett större terrarium till min gecko och det nya terrariet har varit använd innan och det finns sprickor på bottnen och då ögonfransgeckos ska ha ett regnskogsterrarium för att trivas bättre så vill jag helst undvika läkage från det nya terrariet om det skulle samlas vatten vid sprickorna.
Till svar på eventuellt en fråga från er: Varför skaffade jag det här terrariet som har sprickor på bottnen? Jag skaffade det för att det var gratis och jag har tänkt att skaffa ett större terrarium till min ögonfransgecko. Så när jag såg ett inlägg på Facebook om terrariet så nappade jag på det direkt. Och att täta ett terrarium med silikon är väl inte så svårt, bara att se till så att man har rätt form av silikon till jobbet så ska det funka.
Så åter igen, vilket akvariesilikon ska jag använda? Såg att Jula har något för ca: 100kr. Funkar det?

93
35
SneakyTurtle:
Så länge dom är utan Anti-mögel medel spela inte nån roll :) 

2861
2117
Tropfrog:
Täta en spricka med enbart silikon håller sällan särskilt länge, så det vill jag avråda ifrån.

Att lappa över sprickan med silkon och en bit glas som täcker hela sprickan håller bättre men är inte helt riskfritt. Dessutom behöver man två dräneringar,  en på varje sida om lagningen för att inte få stillastående vatten.

Det bästa är att måttbeställa en glasskiva och helt enkelt byta hela botten. Ring runt till olika glasmästare då priset kan variera enormt beroende på tillgång på tillräckligt stora spillbitar. 

Alla silikonsorter som uttryckligen skriver att det är för akvarium funkar. Glaset skall vara av typen floatglas.

Mvh
Magnus 

65
17
Ezrath88:

Tropfrog skrev:
Täta en spricka med enbart silikon håller sällan särskilt länge, så det vill jag avråda ifrån.

Att lappa över sprickan med silkon och en bit glas som täcker hela sprickan håller bättre men är inte helt riskfritt. Dessutom behöver man två dräneringar,  en på varje sida om lagningen för att inte få stillastående vatten.

Det bästa är att måttbeställa en glasskiva och helt enkelt byta hela botten. Ring runt till olika glasmästare då priset kan variera enormt beroende på tillgång på tillräckligt stora spillbitar. 

Alla silikonsorter som uttryckligen skriver att det är för akvarium funkar. Glaset skall vara av typen floatglas.

Mvh
Magnus 

Och hur ska man kunna byta en glasskiva på ett terrarium som är ut av glas? Jag har nämligen aldrig gjort något sådant.

2861
2117
Tropfrog:
Ezrath88 skrev:

Och hur ska man kunna byta en glasskiva på ett terrarium som är ut av glas? Jag har nämligen aldrig gjort något sådant.

Allting man gör har en första gång

Jag hade aldrig gjort det heller när jag bytte botten i ett akvarium första gången. Det ställer högre krav. Resultatet var godtagbart, men varje gång efter det blev bättre.

Den goda nyheter i det hela heter Internet. När jag gjorde det första gången tror jag inte att jag visste vad det var. Det finns massor av skrivet och filmat materia, så jag tänker inte dra hela processen här. Men de viktigaste punkterna som folk faller på hjälper jag gärna till med:

Allt gammalt silikon måste bort. Rakbladsskrapa är bra.
Rengör noga med t-sprit innan du applicerar silikon.
Rutan skall limmas med distans till andra rutor annars finns det risk för att det spricker igen. Ca 2mm räcker. 

Mvh
Magnus 

65
17
Ezrath88:
Tropfrog skrev:

Allting man gör har en första gång

Jag hade aldrig gjort det heller när jag bytte botten i ett akvarium första gången. Det ställer högre krav. Resultatet var godtagbart, men varje gång efter det blev bättre.

Den goda nyheter i det hela heter Internet. När jag gjorde det första gången tror jag inte att jag visste vad det var. Det finns massor av skrivet och filmat materia, så jag tänker inte dra hela processen här. Men de viktigaste punkterna som folk faller på hjälper jag gärna till med:

Allt gammalt silikon måste bort. Rakbladsskrapa är bra.
Rengör noga med t-sprit innan du applicerar silikon.
Rutan skall limmas med distans till andra rutor annars finns det risk för att det spricker igen. Ca 2mm räcker. 

Mvh
Magnus 

Hej Magnuns, den sista meningen du skrev om att rutan skall limmas med distans till andra rutor. Hur menar du med det? Är som sagt nybörjare på det så jag förstår inte riktigt hur du menar.

2861
2117
Tropfrog:
Att vara nybörjare är ingen ursäkt för att låta bli att googla ;)

Jag menar att det måste finnas ett mellanrum på ca 2 mm mellan bottenrutan och de 4 sidorutorna. Det vanligaste är att tälja ner tändstickor till rätt storlek och lägga emellan, punktlimma mellan dem, låt torka, ta bort tändstickor och sist limma färdigt.

Mvh
Magnus 

65
17
Ezrath88:
Vad jag undrar över är om det nya glaset ska vara på kanterna eller om det ska vara mellan sidorutorna?

2861
2117
Tropfrog:
Ezrath88 skrev:
Vad jag undrar över är om det nya glaset ska vara på kanterna eller om det ska vara mellan sidorutorna?

Hur sitter det gamla?

Mvh
Magnus 

65
17
Ezrath88:

Så satt det innan, när jag skulle lägga terrariet på sidan så att jag kunde visa er hur glaset satt så såg jag att där den första sprickan som jag upptäckte var lös. Så jag tog bort den.

Och som ni kan se så satt bottenglaset på det sättet i bilden. Alltså att sidorna på terrariet gick till kanten av bottenglaset.

Så ser glaset ut efter att jag tog bort det från terrariet. Som ni ser så var det först tänkt att jag skulle försöka att göra rent i glaset. Och det var på så sätt som jag la märke till den stora sprickan.

Ställde det upp och ner så att jag skulle ha lättare för att ta bort lim resterna på glaset. Har mätt alla kanterna så att jag har dem rätta måtten till det nya glaset :).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild