Vikt på Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
9
Ezrath88:

Tänkte bara kolla med er som har lite bättre koll än mig om vikten på Ögonfransgecko :).

Jag skaffade min lilla Zelda den 18:e Juni och jag kom på att jag glömde kolla med dem vad hennes vikt var. Orsaken till att jag har börjat tänka på hennes vikt är mer för att jag inte vill att hon ska vara undernärd eller överviktig :).

Så ser Zelda ut :). Bilden är tagen 1/8-20 och hennes vikt är ca: 32 gram sedan jag vägde henne den 6/8-20. Hon äter och bajsar som hon ska :). För till exempel i förgår så hade jag gett henne en syrsa med sådan kalkpulver på och 5-10 minuter efter det så hör jag något prassel i terrariet som att hon gick på väggdekorationen och blev lite nyfiken och kollar i terrariet och ser då att hon tuggar i sig syrsan :). Och igår så hade jag lagt i några stycken av mjölmaskar som jag har till henne och dem är uppätna redan. Jag ger henne även cgd mat varannan kväll.

En liten lustig sak hade hänt också. När jag trodde att det inte var någon syrsa kvar i terrariet så tänkte jag att Zelda skulle få en till. Det visade sig att det var en syrsa redan i terrariet och jag såg det efter att jag hade lagt i syrsan nummer två. Så jag höll koll på syrsorna i terrariet så att jag inte skulle ge henne för många syrsor. Efter en veckas tid som en av syrsorna lyckats hålla sig vid liv så tog jag ut den från terrariet och la den tillbaka bland de andra syrsorna och gav Zelda en annan syrsa nästa kväll. Lustigt att en syrsa lyckats hålla sig vid liv i en hel vecka från Zelda.

Men men, är hennes nuvarande vikt okej enligt er som har bättre koll :)? Hon är under ett år gammal om det hjälper. Jag kan ju se om djuraffären som jag köpte Zelda av har någon gammal register om när hon blev född så kan jag lägga upp det här :).

2673
1102
EmanuelKarl:
Tror knappast imazo och andra sånna där skitkedjor som förser djuraffärerna med djur har några sådanna register på djur som inte har någon CITES.

Hur mycket en ödla bör väga beror på. Jag har en hane som väger lite mer än 30 gram, det är lagom för honom då han är liten till växten (och saknar svans, men den gör inte så stor skillnad), medans min hona som väger 55 gram också är lagom tjock för henne (kanske lite väl tjock dock), hade min hane varit så stor hade han varit kraftigt överviktig då han är liten till växten, medans min hona skulle varit ett benrangel om hon vägde som honom.

Om jag dömer av bilden skulle jag säga att den borde lägga på sig lite i vikt men inte så farligt. Jag kör CGD varannan dag och kalkade goutloadade insekter en till två gånger i veckan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild