Orm till nybörjare tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Gasten:
Tjena!

Jag har allltid drömt hela mitt liv om att skaffa en orm1 - 2m max och de är dags i när man nu är singel!

Vilken ras/sort är lättast för nybörjare och vilken är mest social och snäll?

 

Tack på förtid! 

47
46
Pretorian:
Hej!
Välkommen och va kul att du har intresset till att skaffa orm!


Jag tror att bland dom första sakerna vi ska klargöra är att det egentligen inte är någon orm som besitter "social förmåga" och är snäll rakt igenom.
Alla ormar är såklart individer och "snällare/mer elaka" individer förekommer precis  som hos  människor.

Med det sagt,
Det finns många arter som man kan tänkas söka sig till som nybörjare, men viktigast är att du själv känner dig intresserad av just den arten.

Populära arter (Som håller sig inom storleksspannet) är bland annat:
Majsormar
Kungspyton
Mjölksnokar
Kungssnokar
råttsnokar
strumpebandssnokar

Har du köpt terrarium redan?
Har du sett över vart du ska ha terrarium och hur stort du kan ha?

3
0
Gasten:
Tack för svar!!

social menar jag snäll såklart och de finns goda människor och onda som du säger! Vad hade du rekomenderat? Av de du nämnde? 

Terrarium ska självklart köpas innan och fixas fint innan jag köper ormen. Det kommer vara större än rekomenderas som en stor prydnad samtidigt som den ska trivas :)

47
46
Pretorian:
Jag ska vara så ärlig mot dig som det bara går för att hjälpa dig vägleda igenom den här djungeln.

Jag har stött på arter av mer "snälla" djur som varit fullständigt rabiata, så oavsett vad du bestämmer dig för måste du vara beredd att just den individen kanske inte är så snäll=)

Letar du lite spännande färgkombinationer, letar du efter ett djur som kanske blir lite biffigare, letar du efter ett djur som har nån särskild egenskap?
Hur stort terrarium vill du ha?

Tänker man ett lite större djur jämfört med tex majsorm, med större menar jag då lite fläskigare och större kroppshydda och inte längre, dom dessutom finns i så otroligt många färger är Kungspyton fina, vanligtvis lugna, vissa kan vara lite struliga med maten och frekvensen dom äter så det gäller att inte bli stressad om en kungspyton inte äter när du som ägare har tänkt att den ska det.

Majsormar blir längre, inte lika tjocka, lugnt temprament generellt sett.. väldigt sällan dom är kinkiga med maten och finns i alla möjliga färger.

Jag skulle säga beroende lite på storleken på terrarium som du vill/kan ha, beror det på vad jag skulle säga.

Personligen tycker jag Mexikanska Kungssnokar(LM Thayeri) är otroligt trevliga djur som inte kräver massa extra utrustningar mm för att hållas.
(Bifogar bilder på dom nedan så du kan se)

Majsormar finns i alla möjliga färger att välja emellan, likaså kungspyton.


Strumpebandssnokar skulle jag säga är snäppet mer benägna att vara "ettriga" och defensiva jämfört med dom andra arterna.



7
3
PrinZen:
Jag rekommenderar Kungspyton alla dagar i veckan.
av alla ormarter jag haft anser jag KP "enklast" och roligast att äga.

men som tidigare nämnts så det absolut viktigaste är ju att du
1. Har plats
2. Läs på innan du handlar nåt.
3. Åk på lite mässor och kolla runt.
4. Prata med uppfödare som har annonser här, dom brukar ofta komma med bra råd.
5. Skaffa en orm DU vill ha.

lycka till // P

9
3
Sollenstrumpa:
Jag hade strumpebandssnok som tonåring, de är riktigt roliga och trevliga och "sociala". Just nu har jag ingen orm men tänkte snart skaffa en Kungspyton. I övrigt står det mycket bra saker i tidigare kommentarer som är bra att tänka på innan man slår till. 

281
366
Cartaq:
Boa imperator är trevliga ormar som inte blir extremt stora och med lugnt temperament i regel, men vågen utav populära boer verkar ha svept förbi konstigt nog. De matvägrar aldrig och ligger ofta framme, de var även barnens favorit här hemma.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild