Vattenfallssubstrat, tips/avkalkare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
2
tiger01vincent:
Hej! Jag har byggt min första vattenfallsbakgrund som faktiskt ser bra ut haha, meeen jag har ett problem. Mitt vatten är ganska hårt så ett paludarium kommer lämmna så jävla fula kalk stänk på glaset... Sååå, jag måste lösa det med en mer terrestrial design. Jag har 2 frågor.

1. Vet ni någon billigare avkalkare så att roten av problemet kan försvinna? Jag bor hemma hos päronen så behöver liksom ingen stor grej som koppas till hela huset. Det skulle isf bara vara till mina djur/akvarium som behöver kanske 30L/ vecka.

2. Om jag nu inte kan lösa roten av problemet så enkelt, vilket substrat/jordmix är bäst för en vattenfalls setup? Kommer ju lägga en fet dreneringslager som typ täcker pumpen, men över det kommer ju jorden fortf va skit blöt. Vill ju inte att rötterna ska ruttna eller ha massa mögelproblem... Vet att orchide bark, sphagnum mossa å typ löv används, men tänkte att jag frågar här för ytterligare input.

Bifigar bilder på akvariet (Ja, det är öppet över och inte frammåt)

All input är uppskattad <3

(Har försökt få bilderna att stå rätt upp i 5min nu.... den ba flipoar dem hela tiden, sorry ????)

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Jag brukar lösa problemet med felorienterade bilder genom att editera bilden i telefon och spara (du behöver inte göra något åt bilden, enbart spara den i editeringen). Det löser problemet för mig (iPhone).

Att blanda kranvatten och destillerat vatten bör vara en lösning till problemet med hårt vatten tänker jag?

5088
3861
Tropfrog:
Egen brunn?

Det finns inte så många olika sätt att göra hårt vatten mjukt som är gångbara inom hobbyn:

Destilliering: är förbjudet.

Avhärdningsfilter: lämnar saltrester i vattnet.

Köpa vatten: dyrt och tungt.

Syror: riskabelt om man inte har labb och vet vad man pysslar med.

Omvänd Osmos filter är då det som återstår. Kostar dig en tusing men kommer att hålla i 10 år med din förbrukning. Efter 10 år är det bara att byta membran för 200 och köra i 10 år till.

Mvh
Magnus 

196
268
NickeJ89:
Kört osmos i några år, bästa investeringen som finns! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild