Gonyosoma oxycephalum / Red-tailed Racer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
AndGoo:
Hej alla. 

Vi är inne på att bli med orm. Många funderingar och tankar kring detta. Vi är nybörjare och har idag två ögonfransgeckos. Det är snokar vi har fastnat för av flera olika anledningar. Dels så blir de inte så hiskeligt stora, väldigt många fina färger och utifrån vad vi kunnat både läsa och fått reda på genom att prata med kunniga personer är många snokar relativt bra/lätta ormar.

Som rubriken lyder så har vi lite fastnat för Gonyosoma oxycephalum / Red-tailed Racer.

Dels så undrar vi om andra här har erfarenhet av denna orm? 
Samt om någon som vet var man kan tänkas finna denna orm?

Verkar inte vara den lättaste ormen att hitta till salu.

Vore tacksam för all info/hjälp som kan tänkas ge. 

/ Andréas och Laura 

4
1
AndGoo:
Boobanner skrev:
Det låter för mig väldigt oroväckande om någon kunnig har sagt att snokar är lätta. Så enkelt är det nämligen aldrig. Det som gör att ormar är svåra eller lätta att hålla, beror ofta på vilken biotop de naturligt förekommer i, vilket levnadssätt de har och vad deras naturliga diet består av. Beroende på bland annat dessa faktorer är djuren mer eller mindre känsliga för förändringar i temperaturer och relativ luftfuktighet, mer eller mindre lättstressade samt mer eller mindre lätta att faktiskt hitta passande foder till.

Snokar är snarare de ormar det finns som allra mest variation inom, framförallt vad gäller valet av föda. Så med andra ord, finns det lika många pyton och boaormar som kan anses vara "lätta". 

Jag har ingen erfarenhet av snoken du undrar över, men förhoppningsvis har jag kanske vidgat dina vyer lite i sökandet.


Har aldrig sagt att alla snokar är lätta eller att någon annan sagt det till mig heller. Vet mycket väl att det finns mer eller mindre så att säga lätta och en del oerhört svåra snokar. Var kanske plumt av mig eller fel ordval att skriva "MÅNGA snokar är RELATIVT bra/lätta ormar"

Så tråkigt när folk hänger upp sig på vad jag själv kan tycka är en felläsning/feltolkning eller att man väljer att dra åt ett extremare håll än nödvändigt. 

Men jag tar till mig av vad du skriver och skall tänka mig för framöver i hur jag väljer att uttrycka mig samt formulera mig. 

36
40
Boobanner:
AndGoo skrev:


Har aldrig sagt att alla snokar är lätta eller att någon annan sagt det till mig heller. Vet mycket väl att det finns mer eller mindre så att säga lätta och en del oerhört svåra snokar. Var kanske plumt av mig eller fel ordval att skriva "MÅNGA snokar är RELATIVT bra/lätta ormar"

Så tråkigt när folk hänger upp sig på vad jag själv kan tycka är en felläsning/feltolkning eller att man väljer att dra åt ett extremare håll än nödvändigt. 

Men jag tar till mig av vad du skriver och skall tänka mig för framöver i hur jag väljer att uttrycka mig samt formulera mig. 


Okej. Jag är inte direkt här för att bråka, utan försökte bara hjälpa.

Med tanke på att du sa att du är nybörjare, och har valt en ganska "svår" art blev jag lite orolig över den kommentaren. Hoppas du får bättre hjälp då :)

4
1
AndGoo:
Boobanner skrev:


Okej. Jag är inte direkt här för att bråka, utan försökte bara hjälpa.

Med tanke på att du sa att du är nybörjare, och har valt en ganska "svår" art blev jag lite orolig över den kommentaren. Hoppas du får bättre hjälp då :)


Jag uppskattar hjälp och info. Var nog lite väl vass i mitt svar till dig. Vill inte på något sätt påstå att något djur oavsett vilket är "lätt". Som djurägare bär man ett stort ansvar för att tillgodose djurets samtliga behov. Har man inte intresse, tid, pengar och vilja nog så skall man undvika att ha ett levande djur. Alla djur har sina för och nackdelar samt olika svårighetsgrad.

Jag försöker så gott jag kan att samla på mig all den info om jag kan om de djur jag tänker eventuellt skaffa och har alltid gjort så. Om eller när jag väl slår till och investerar i ett djur vill jag stå bra rustad med kunskap, utrustning, tips och råd.

Så jag vill be om ursäkt för min ton i svaret till dig. Jag förstår att du syftade mer på att man inte skall underskatta eller förringa det svårigheter och motgångar man faktiskt kan stöta på med i detta fall snokar snarare än att du var otrevlig. 

Vad jag förstått så är en sak precis som du skrev detta med utfodring av snokar ibland en tuff nöt att knäcka så att säga. Så jag ville absolut inte verka nonchalant eller på annat sätt förringa att snokar precis som de flesta andra typer av ormar, ödlor och andra reptiler har en del svårigheter man måste lära sig att handskas med. 

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Trevliga ormar. 

 


4
1
AndGoo:
Westman skrev:
Trevliga ormar. 

 



Oerhört fina men verkar vara väldigt svåra att hitta till försäljning dess värre.

Har du något att tillägga kring just denna orm?
Något man borde ha extra koll på innan eller vara medveten om? 

Hur stort/stora terrarium har du till denna typ av snok?

Vi har en liten tanke kring att försöka finna två av denna orm, en hon och en hane och varsitt terrarium. 

161
107
Alex_ask:
AndGoo skrev:


Oerhört fina men verkar vara väldigt svåra att hitta till försäljning dess värre.

Har du något att tillägga kring just denna orm?
Något man borde ha extra koll på innan eller vara medveten om? 

Hur stort/stora terrarium har du till denna typ av snok?

Vi har en liten tanke kring att försöka finna två av denna orm, en hon och en hane och varsitt terrarium. 


Välidgt fina djur att ha, sisodär att få tag i ibland dyker de upp till tex hamm o sådär men man ska va försiktig för de dyker upp mkt vildfångat,
Dom kan ju bli upp mot 2 meter och är väldigt aktiva och gillar att röra på sig så rätt stora burkar ska de va.

Sen är dom inte för ofta jätteglada över att se människor och är väldigt snabba vilket man kan förstå på smeknamnet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild