Vad ska jag göra?! Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Bouvinfanny:
Hej! 
Har en leopardgecko hona på strax över 1 år. Ända sen jag skaffat henne i september förra året så har hon svårt att gå upp i vikt och ens växa över huvudet taget. Det har varit strul med värmen i terrariet fram till kanske 3/4 månader tillbaka. Hon har levt på mesta dels mjölmask då hon är livrädd för syrsorna. Har nu senaste veckan utökat med kackerlacks bebisar och ett tillskott man ska blanda med vatten o sen ge med spruta genom munnen. Men jag är super orolig. Känns som hon aldrig växer eller går upp i vikt. Har läst på hur många sidor som helst och rådfeågat runt massor men inget verkar funka.....
Vad ska jag göra?!

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jag är ingen expert på leopardgecko, men de brukar ha detta beteendet när de nyss har flyttat eller på något vis bytt miljö.
Det verkar dock inte som om hon har flyttat/bytt miljö nyligen.

Har du kollat om hon har ägg i magen,hon kanske kan vara "äggsjuk" ?
Det kan även vara stress, är hon mycket utanför terrarriet ? Ute med dig alltså, att du hanterar henne ?

5
1
Bouvinfanny:
Lizardqueen skrev:
Jag är ingen expert på leopardgecko, men de brukar ha detta beteendet när de nyss har flyttat eller på något vis bytt miljö.
Det verkar dock inte som om hon har flyttat/bytt miljö nyligen.

Har du kollat om hon har ägg i magen,hon kanske kan vara "äggsjuk" ?
Det kan även vara stress, är hon mycket utanför terrarriet ? Ute med dig alltså, att du hanterar henne ?



Hmm nä hon flyttade hit till mig i december.
Jag tror faktiskt hon är för liten i vikten för att blivit könsmogen än.
På senaste tiden har jag behövt hantera henne mer än vanligt då jag måste få i henne en ersättning som ska hjälpa henne gå upp i vikt. Dessutom har hon svårt o äta själv, hon äter inte om man räcker fram maten till henne eller om man lägger den i terrariet....

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Bouvinfanny skrev:
Hmm nä hon flyttade hit till mig i december.
Jag tror faktiskt hon är för liten i vikten för att blivit könsmogen än.
På senaste tiden har jag behövt hantera henne mer än vanligt då jag måste få i henne en ersättning som ska hjälpa henne gå upp i vikt. Dessutom har hon svårt o äta själv, hon äter inte om man räcker fram maten till henne eller om man lägger den i terrariet....



Hur ser det ut i terrariet, vilken inredning har du ? Kan hon känna sig otrygg i miljön ?

Mina har väldigt mycket krypin och gömställen både på varma och kalla sidan.

Har du någon bild på terrariet ?


5
1
Bouvinfanny:
Lizardqueen skrev:



Hur ser det ut i terrariet, vilken inredning har du ? Kan hon känna sig otrygg i miljön ?

Mina har väldigt mycket krypin och gömställen både på varma och kalla sidan.

Har du någon bild på terrariet ?



Såhär ser det ut. Ska köpa nytt bottensubstrat imorgon och lite annat

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Hmm. Verkar inte vara något problem med inredningen eller storleken på terrariumet. Då kab det vara svårt att säga. Det enda jag kan komma på nu, det är att du hanterar henne rätt mycket, att det är det som ställer till.

Du kanske kan prova att låta henne vara i terrariumet, helt utan hantering eller andra störningar, lägg in mat varje dag, Byt ut vid behov om hon inte äter. De är nattaktiva, så de äter  (åtmionstone mina) endast på natten när det är helt mörkt.

5
1
Bouvinfanny:
Bouvinfanny skrev:


Såhär ser det ut. Ska köpa nytt bottensubstrat imorgon och lite annat


Jag ska testa ditt tips! Tack så mycket 

47
46
Pretorian:

Nu är jag inte ute efter någon konflikt, men när du säger att hon är rädd för syrsorna, vad menar du då?
Rädd genom att hon inte äter upp dom direkt när du står och tittar?
Rädd för att du sitter och handmatar med en pincett(vilket kan vara läskigt att få syrsan upptryckt i ansiktet)

Rädd för att syrsorna kanske är för stora? Hur stora är syrsorna?

Bajsar hon? Ser det ok ut?

Ser du några tecken på förstoppning, se tex buken och status på bajs.

Har du provat lämna maten i terrariet för att se om hon vill äta själv?

Vad är det för tillskott du blandar med vatten och ger henne?

Matar du fodret med något innan du matar ödlan med dom?

Ger du några andra tillskott? Kalcium på mjölmasken osv?

Tänk på att mjölmask är lite mer svårsmält än tex syrsor. Även det faktum att dom är så långsamma kanske inte triggar henne till att jaga rätt på dom.

Du kan ge en lite fetare diet bland annat med Vaxmott, kompensera upp med tex det för att variera maten med detta fetare alternativ.
Tänk på att Vaxmott oftast har lite kortare livsspann än annat foder och kan lukta lite.

Dubia som du har matat med tillskott, lever länge och enkla att ha , låter inte heller som syrsor gör.

Zophobas larver, lättsmälta , lätta att hitta för ödlan, kalciumrika, låter inte som syrsor.

Undvik i största mån att sitta och handmata henne, bara det kan vara ett av dom stressmomenten som gör att hon inte går upp i vikt.
Att assistera matningen är inget man bör göra hur som helst.


5
1
Bouvinfanny:
Pretorian skrev:
Nu är jag inte ute efter någon konflikt, men när du säger att hon är rädd för syrsorna, vad menar du då?
Rädd genom att hon inte äter upp dom direkt när du står och tittar?
Rädd för att du sitter och handmatar med en pincett(vilket kan vara läskigt att få syrsan upptryckt i ansiktet)

Rädd för att syrsorna kanske är för stora? Hur stora är syrsorna?

Bajsar hon? Ser det ok ut?

Ser du några tecken på förstoppning, se tex buken och status på bajs.

Har du provat lämna maten i terrariet för att se om hon vill äta själv?

Vad är det för tillskott du blandar med vatten och ger henne?

Matar du fodret med något innan du matar ödlan med dom?

Ger du några andra tillskott? Kalcium på mjölmasken osv?

Tänk på att mjölmask är lite mer svårsmält än tex syrsor. Även det faktum att dom är så långsamma kanske inte triggar henne till att jaga rätt på dom.

Du kan ge en lite fetare diet bland annat med Vaxmott, kompensera upp med tex det för att variera maten med detta fetare alternativ.
Tänk på att Vaxmott oftast har lite kortare livsspann än annat foder och kan lukta lite.

Dubia som du har matat med tillskott, lever länge och enkla att ha , låter inte heller som syrsor gör.

Zophobas larver, lättsmälta , lätta att hitta för ödlan, kalciumrika, låter inte som syrsor.

Undvik i största mån att sitta och handmata henne, bara det kan vara ett av dom stressmomenten som gör att hon inte går upp i vikt.
Att assistera matningen är inget man bör göra hur som helst.



Den här infon var till stor hjälp verkligen!

Det jag menar med att hon är rädd för syrsorna är att hon springer åt andra hållet när hon ser dom. Även fast dom är i minsta möjliga storlek.

Kan varit otydlig men jag har bara handmatat henne när ersättningen behövts ge. Den heter "carnivore care" från ox bow animal health. Den innehåller alla vitaminer och mineraler osv hon behöver nu när hon är så låg i vikt. 

Hennes foder matas med gnagar pellets, grönsaker och vätskegele beroende på vilken sort av mat det är.

Hon har tillskott med både vitaminer och mineraler och även kalcium.

Hon har bajsat normalt under hela tiden jag haft henne. Men imorgon hitta jag något som jag inte kunde avgöra om det va bajs eller spya, det va inte helt ordentligt smält det va det jag kunde se.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild