Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
3
Matterothoff:
någon som vet vad det är för boa?

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Utan papper, dokumentation på ormen så är det en såkallad "blandboa". En kungsboa. Boa constrictor. 

Omöjligt att eventuellt säga en lokalitet osv osv utan vidare intyg från den specifika uppfödaren av djuret.

Priset på ormen brukar vara avslöjande ☺

46
3
Matterothoff:
Köptes av en tysk på Södertäljemässan för ett år sedan för 1500. Fick kvitto, har för mig att det stod Colombia på lådan stämmer det?

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Matterothoff skrev:
Köptes av en tysk på Södertäljemässan för ett år sedan för 1500. Fick kvitto, har för mig att det stod Colombia på lådan stämmer det?


Kan mycket väl vara en lokalitet "Colombia". Problemet blir att du inte har några papper som styrker det, om jag förstår rätt? ☺ 
Ett kvitto är bara ett bevis att du köpt en vara, en orm i bästa fall. Det bevisar eller styrker inte ursprunget på det specifika djuret. Hoppas du förstår. 

Såldes den utan uppfödarbeviset eller annan dokumentation? Isf får du leva på känslan ☺ 

Vad det stod på lådan spelar såklart roll men säger egentligen ingenting om vad ormen egentligen innehåller eller vad jag ska säga ☺ 

273
185
peter68:
Matterothoff skrev:
Köptes av en tysk på Södertäljemässan för ett år sedan för 1500. Fick kvitto, har för mig att det stod Colombia på lådan stämmer det?


Colombiansk boa låter fullt möjligt, men som Jonas säger, nästan omöjligt att besvara. Om det nu är en ren lokalitet, vad säger att den inte är från Venezuela? Ormar bryr sig inte om landsgränser.

Den senaste genetiska studien "Phylogeographic and population genetic analyses reveal multiple species of Boa and independent origins of insular dwarfism" gav en del tvetydiga resultat. Det tycks som om en del "true locality" Bcc i fångenskap inte är rena lokaliteter. Även uppfödarbevis från en seriös och pålitlig uppfödare är ingen garanti. Det är fortfarande det enda vi har.

Alltså, om en boa är såld som colombiansk, peruanskt, etc. så är det det man får gå på förutsatt att där inte är uppenbara avvikelser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild