Vad för jord/sand är bra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Annica81:
Har precis köpt en Leopardgecko. På zoo-butiken sa dom att kokosfiber va bäst. Men när vi kom hem o släppte in kackerlackor så har ödlan ingen chans o äta då dom gräver ner sig direkt i botten. Så...många sidor tipsar om en blandning på jord o grus/sand. Men det går inte att hitta info om vad för jord eller vart man får det ifrån?! Eller vilken typ av sand som är bäst i så fall. Sen läser man ju också om att sand kan ge förstoppning i vissa fall. Ödlan är ca. 6 månader och ca. 15 cm lång. 

152
227
TowerOfGray:

Man kan alltid kan alltid ha en skål eller en djupare tallrik att släppa kackerlakorna i så dom inte rymmer.

Dom kommer gå och gräva ner sig oavsett vad du har för för blandning/ jord. Annat alternativ är att mata med pincett :) 

Ren sand som botten är inte att rekommendera med leopardgecko, men man kan blanda sanden med jorden.


47
46
Pretorian:
Glöm inte att djuren inte äter på kommando, När jag släpper in ett gäng med tex syrsor eller vad som helst så får dom röra sig i terrariet och ödlan kommer hitta dom.
Maten kanske ligger gömt nu men dom kommer ju krypa fram förr eller senare. Ödlan kommer hitta dom och äta av dom.
Ibland har jag sett syrsor ligga gömda i något hörn i någon dag men dom brukar bli uppätna, så oroa dig inte bara för att ödlan inte har ätit medans du står och tittar på.

Du kan använda en blandning av alla 3, dvs kokosfiber sand och jord om du  vill.

Sanden köper du ifrån tex Jula/Biltema och detta heter då tex sandlådesand eller blästersand, finns i flera storlekar på sandkornen.

Jorden köper du tex från Plantagen och ska vara ogödslad och utan tillsatser.


Du ska däremot inte börja mata med pincett då detta inte ger ödlan NÅGONTING.
Ödlan mår bäst av att få äta själv och att assistera matning på något sätt är fullständigt onödigt och kan dessutom vara stressande.


Ren sand KAN ge förstoppning men det är inte heller någon garanti, många väljer att inte riskera detta alls och väljer andra bottensubstrat.
Många blandar tex jorden tillsammans med reptilbark, har även sett blandningar som är med akvariegrus i större storlekar.
Tänk på att variera underlaget  då djuren inte bara springer runt på samma underlag hela tiden.
du kan ha mer jord på ena sidan och mer grusigt på  andra sidan osv.

3
0
Annica81:
Tack för svar. Får kolla runt lite på det där då. Problemet om kackerlackorna gräver ner sig är ju också att kalk/vitaminerna man pudrat dom med lossnar. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag anser att även om sand oftast inte orsakar förstoppning för friska geckos, så ska man inte ha det som substrat. Det är helt onaturligt och jag skulle tro att de föredrar att gå på hårt packad jord/sandblandbing framför sand. Alltså ser jag inte sand som ett alternativ, och jag tycker det ser så jobbigt ut för ödlan att ta sig fram på. Dessutom går sand inte att gräva i. Eller, kanske kan gräva en liten grop med inget som håller länge som torv gör. Inget de kan gräva hålor i och sånt. Och som nämnt finns det en liten risk som jag inte ser någon anledning att ta.

Du har redan fått tips om vilken sand och vilken jord, det är nog samma som jag skulle sagt. Alternativt byter du ut jorden från plantagen mot ogödslad okalkad torv utan tillsatser från typ granngården, eller kör kokosfiber istället för jord. Sedan försöker du packa substratet rätt hårt på botten av terrariet.

15
8
ParaFoXXen:
Annica81 skrev:
Tack för svar. Får kolla runt lite på det där då. Problemet om kackerlackorna gräver ner sig är ju också att kalk/vitaminerna man pudrat dom med lossnar. 


Kör med de finmalda kalket/vitaminer så lossnar inte det så lätt, även ifall de gräver ner sig, om du nu inte har dränkt vivariumet i vatten, plus att foderkackerlackor(läs: Dubias) är mycket mer hygieniska av sig än våra amerikanska/tyska lackor, och tvättar sig väldigt ofta och därmed får i sig detta. :)

Sedan när det gäller jordblandning så kan du köra på en egenblandad jord på t.ex;
Kokosfiber, Bark/torv, Sand(terra desert, sandlådesand), Spaghnummossa(vitmossa som du kan plocka utomhus, ej förväxla med lav) och krossat rent Grillkol(Aktivtkol) - på så se sätt vet du exakt vad du har där inne, vilket också ger en perfekt miljö för en "städgrupp".
Förstoppningar händer, för oss människor också, men då är det ett å annat tecken på att djuret får i sig för lite näring/vätska från insekten, därmed äter av jorden för att få i sig något, eller så är lådan alldeles för liten för reptilen att "motionerna".



Lycka till! :)

Mvh Kristofer

-----
Ta inspiration av naturen och du finner svaren! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild