Hur stort terrarium för juvenil kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Madeleine:

Hej!

Jag undrar hur man bör förvara en juvenil kungspyton? Har läst på forumet att en del kör plastlådor så länge de har ventilation och är välinredda, men hur länge kan man ha ormen så? Med andra ord, hur snabbt växer de till en storlek då man måste uppgradera till ett riktigt terrarium?

Jag har nämligen möjlighet att ta över ett relativt litet terrarium (60x45x45) och funderar på om det kan vara lämpligt åtminstone en kort period, eller är det för litet även för juveniler? Jag vet att man ska gå efter ormens längd, men har ingen aning om hur snabbt de växer till ca 60 cm eftersom jag aldrig haft orm tidigare. Jag har förstått att de blir fullvuxna inom ca 3 år, men inte hur fort de växer i början.

Är det bättre att satsa på ett fullstort terrarium direkt och helt enkelt sektionera av det på något vis? Då jag tänkt specialbeställa ett terrarium efter egna mått vill jag gärna spara ihop lite extra till såväl terrarium som inredning, så jag undrade om det är lämpligt att skaffa en kungspytonjuvenil innan jag har gjort detta eller om det är bäst att vänta tills allt är inhandlat och klart?

Sist men inte minst: förutom storleken, är det någon skillnad mellan hanar och honor i beteendet? Har hört att hanar är mer benägna att matvägra men jag vet inte hur sant detta är.


273
185
peter68:
Jag tycker att det är bästa, och billigast, att skaffa ett "slutgiltigt" terrarium från början. Men det är inte alltid möjligt, framför allt om man ska bygga ett. 60 x 45 x 45 bör klara sig ett tag.

In en fältstudie hittades 14 av 29 hanar i träd, medan bara 3 av 33 honor hittades där. Fåglar står för 70% av dieten för hanar, 30% för honor.

Jag är väldigt skeptisk till att djur matvägrar. Neuroser existerar inte i djur i vilt, men tycks vara vanligt i djur som lever med människor. Som exempel, hundar som skäller åt människor eller andra hundar är neurotiska hundar. Ägarna har inte uppfyllt hundarnas behov. Då ska man tänka på att hundar är väldigt anpassningsbara, medan ormar har i princip inga anpassningsbara egenskaper alls.

10
4
Madeleine:
peter68 skrev:
Jag tycker att det är bästa, och billigast, att skaffa ett "slutgiltigt" terrarium från början. Men det är inte alltid möjligt, framför allt om man ska bygga ett. 60 x 45 x 45 bör klara sig ett tag.

In en fältstudie hittades 14 av 29 hanar i träd, medan bara 3 av 33 honor hittades där. Fåglar står för 70% av dieten för hanar, 30% för honor.

Jag är väldigt skeptisk till att djur matvägrar. Neuroser existerar inte i djur i vilt, men tycks vara vanligt i djur som lever med människor. Som exempel, hundar som skäller åt människor eller andra hundar är neurotiska hundar. Ägarna har inte uppfyllt hundarnas behov. Då ska man tänka på att hundar är väldigt anpassningsbara, medan ormar har i princip inga anpassningsbara egenskaper alls.


Tack för svaret! Bra att veta att en hane eventuellt är enklare att mata med kycklingar (har tänkt variera kosten när ormen växt till sig, så länge den går med på det).
Håller med om att det oftast är ägarens fel om djur inte mår bra. Jag har tänkt ordna med mycket vegetation och lämpliga små gömställen så att den kan känna sig så trygg som möjligt i alla fall. Har inte heller tänkt hantera den mer än strikt nödvändigt, framförallt i början så att den hinner bli van vid sitt nya hem och min doft. Temperaturer och sådant tycker jag att jag har koll på efter att ha läst på och frågat andra, men är självklart lite nojig när det blir min första reptil. Men det ska nog gå bra, hoppas jag.

Tack återigen!

10
4
Madeleine:
Kom på att jag hade ett par frågor till, om någon kan och vill svara:

1. Jag har hört olika åsikter om vilket material man kan använda till kungspytonterrarier. Några säger att OSB går bra om det är behandlat (ska visst hålla upp till 80% fuktighet då) medan andra har rekommenderat formplyfa istället. Jag är sugen på att köra bioaktivt, givetvis med dräneringslager, och undrar om det verkligen fungerar med epoxy- och silikonbehandlad OSB?

2. På ett annat forum rekommenderade ett par personer att förutom kall och varm zon ha en hotspot på ca 35 grader (en värmelampa som endast värmer upp en liten plats). Detta skulle enligt dessa personer underlätta matsmältningen för ormen. Men i och med att kungspyton framför allt kommer ut ur sina grottor nattetid undrar jag om det ens skulle ha någon effekt att sätta in en hotspot?

8
4
SnakePlisken:
Personligen har jag ingen sån hotspot för kp.
har man ca 31 grader på varma sidan och ett gömställe där så har det funkat utmärkt för mej.
kalla sidan har jag ca 25 grader.
Småttingar har jag i 86 liters plastback från biltema, kommer med ventilationshål i locket. Där kan dom bo tills dom närmar sej 1meters längd. Sen flyttar jag dom till 120x60x60 som jag bygger av formplyfa.

273
185
peter68:
Studien jag refererade till finns här: www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/11250009809386744

Som du kan se så missade jag en punkt vad gäller fåglar och däggdjur. Pdf för nedladdning finns på sidan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild