Stor damm ca 3kvm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
42
NordicBoas:

Hade tänkt bygga en stor inomhusdamm. Gärna i betong och då måste den ju tätas. Vad andvänder dom på zoo för produkter? Jag vill ha en matt skrovlig finish. 


Epoxi för utomhusdammar och pooler?

finns det nåt mer?


mvh


Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Finns några färger som är till för det

5088
3861
Tropfrog:
Traditionellt används duk av pvc eller gummi som tätskikt till dammar. Nackdelen med denna lösning är att när man bygger en 3 dimentionell form av en platt duk är veck svårt att undvika. Det går förstås att lösa, men är arbetssamt och tidskrävande. Dessutom är varje skarv en risk.  

Det finns en del olika epoxi lösningar som kommit de senaste 20 åren. Viktigt att förstå att de flesta sådana produkter spricker vid rörelse. Därför måste man bygga stadigt i betong för att säkra absolut noll rörelse i materialet.

De senaste 10 åren har flytande dammembran blivit vanligare. Det är lite som att måla på dammduk. När den är härdad så är det nästan som en formsydd dammduk och tål därmed rörelser bra. Samtliga fördelar som duk och epoxy ger, men inga av nackdelarna. Men däremot en helt ny nackdel, mycket dyrt. Men för små dammar inomhus skulle nog detta vara mitt val. Läckage inomhus  kostar också pengar.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
se.penetron.com/products

27
35
Henric:

Kolla på hur koifolket bygger sina dammar. Oftast när dom murar upp sina dammar så glasfibras dom. Polyester och glasfiberväv är dessutom inte speciellt dyrt. 


5088
3861
Tropfrog:
Henric skrev:
Kolla på hur koifolket bygger sina dammar. Oftast när dom murar upp sina dammar så glasfibras dom. Polyester och glasfiberväv är dessutom inte speciellt dyrt. 


Det stämde på 80 och 90 talet. Glasfiber har den trista egenskapen att det lätt spricker vid minsta sättning/rörelse. Det är därför vi (koifolket) numera använder flytande membran. Jag själv har dock fortfarande gummiduk epdm.

Mvh
Magnus 

27
35
Henric:

Tropfrog skrev:


Det stämde på 80 och 90 talet. Glasfiber har den trista egenskapen att det lätt spricker vid minsta sättning/rörelse. Det är därför vi (koifolket) numera använder flytande membran. Jag själv har dock fortfarande gummiduk epdm.

Mvh
Magnus 


När jag hade Koi, 2000-2008, så var det flera som glasfibrade sina dammar, både betongdammar och inomhusdammar. Jag minns en del som provade en "gummifärg" som en handlare i Varberg sålde, men dom hade problem att få det tätt. 
Det är ju några år sedan nu så det har säkert utvecklats sedan dess.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild