Ölkyl till kläckare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Håller på och gör om en gammal drickkyl till kläckare. Jag försöker slänga ut all onödigt bös i kylen. Allt är lossat men hade behövt kapa/klippa det här röret för att få ut allt.  Men smäller jag i luften om jag klipper den?? Jag har ringat in det röret på 3 bilder så ni ser vad det är för nåt. Men det är bara en klippning jag behöver göra.

Tack på förhands

47
46
Pretorian:

HFC 134 är ett köldmedel likt det som hittas i AC på bilar.
Mer om det kan du hitta i säkerhetsdatabladet här:

alsafetydatasheets.com/download/se/C2H2F4_R134A_SE_SE.pdf

Det där är ett kylaggregat och det innehåller köldmedium. Klipper du rören lär du bli paff, gasen som strömmar kan hålla ganska högt tryck.
Rådet man ger är att ringa en kylfirma som tömmer gasen, resten kan man riva själv.
Är den tom på gas är det bara riva själv. Det brukar finnas mätuttag bakom en mässinghatt, ser ut som en däckventil. Prova trycka lite på pinnen i mitten, kommer det gas ring kylfirma. Kommer inget, skruva bort rören och kör på tippen med det.

Har du använt kylen och vet att den kyler?
Kyler den inte eller kyler dåligt kan du försikgt lossa på en anslutning för att kontrollera om den pyser. Pyser den bara lite lätt och inte bubblar/skvätter vätska har den lägre nivå köldmedel, pyser det kraftigt och bubblar/skvätter om den är det mycket vätska kvar i.
Behållare som fortfarande har gas kvar bör du hantera med försiktighet, en variant man kan göra är att ta en tång och kraftigt klämma ihop på inloppet samt på utloppet till behållaren.

Klämmorna sätter du så långt ut som möjligt ifrån behållaren för att behålla maximal mängd köldmedel i behållaren/systemet.

Varje rör (inlopp/utlopp) ska då ha ett klämt område, ha gärna delen på vardera sida du klämmer några cm bred då dessa den ytan även ska agera som stopp mot gasen när du tar en avbitare och klipper i mitten av det klämda området.
Rekommenderas att göra detta utomhus eller väl ventilerat då rester kan komma ur systemet.
När du klippt av mitten på den tillplattade biten kan du sen ge den en 90 graders böj med en tång för att säkra upp bättre mot eventuellt läckage.


Självklart bör du iakta försiktighet när du utför något sånt själv då köldskador i samband med detta kan uppstå, skydda dig med handskar och långärmat.
Andas inte in gaserna som uppstår.


Medlem i GHF
236
384
jontenation:
 
Pretorian skrev:
HFC 134 är ett köldmedel likt det som hittas i AC på bilar.
Mer om det kan du hitta i säkerhetsdatabladet här:

alsafetydatasheets.com/download/se/C2H2F4_R134A_SE_SE.pdf

Det där är ett kylaggregat och det innehåller köldmedium. Klipper du rören lär du bli paff, gasen som strömmar kan hålla ganska högt tryck.
Rådet man ger är att ringa en kylfirma som tömmer gasen, resten kan man riva själv.
Är den tom på gas är det bara riva själv. Det brukar finnas mätuttag bakom en mässinghatt, ser ut som en däckventil. Prova trycka lite på pinnen i mitten, kommer det gas ring kylfirma. Kommer inget, skruva bort rören och kör på tippen med det.

Har du använt kylen och vet att den kyler?
Kyler den inte eller kyler dåligt kan du försikgt lossa på en anslutning för att kontrollera om den pyser. Pyser den bara lite lätt och inte bubblar/skvätter vätska har den lägre nivå köldmedel, pyser det kraftigt och bubblar/skvätter om den är det mycket vätska kvar i.
Behållare som fortfarande har gas kvar bör du hantera med försiktighet, en variant man kan göra är att ta en tång och kraftigt klämma ihop på inloppet samt på utloppet till behållaren.

Klämmorna sätter du så långt ut som möjligt ifrån behållaren för att behålla maximal mängd köldmedel i behållaren/systemet.

Varje rör (inlopp/utlopp) ska då ha ett klämt område, ha gärna delen på vardera sida du klämmer några cm bred då dessa den ytan även ska agera som stopp mot gasen när du tar en avbitare och klipper i mitten av det klämda området.
Rekommenderas att göra detta utomhus eller väl ventilerat då rester kan komma ur systemet.
När du klippt av mitten på den tillplattade biten kan du sen ge den en 90 graders böj med en tång för att säkra upp bättre mot eventuellt läckage.


Självklart bör du iakta försiktighet när du utför något sånt själv då köldskador i samband med detta kan uppstå, skydda dig med handskar och långärmat.
Andas inte in gaserna som uppstår.



Tack för ett utförligt svar. Jag har inte provat kylskåpet men gubben jag köpte det av påstod att det va fullt fungerande. 

Så om jag nyper i båda endar så som du beskrev så är riskerna att det läcker ohälsosamma gaser och ev. Sköldskador om jag har oflyt. Ingen explosions risk?

Kommer givetvis använda skyddsutrustning och vara utomhus om jag vågar mej på detta..

Mvh jonatan

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
All bös är utkastat och jag lever :)

47
46
Pretorian:
Haha ja nu har du hunnit göra det innan jag sett det, men ja i korta drag.
Dom "Värre" formerna av reaktion som kan hända är mer intensiva ventileringar i såna där typer av behållare.
(Ja om inte behållaren i sig trycksätts av utomstående faktorer som tex hög värme, skador i metallen osv, tänk om behållaren tappas och det buktar inåt på den.. Det skapar förändringar i behållarens integritet, och även kan vid ventilering orsaka att den skadade ytan är den delen som brister av den plötsliga förändringen.
Trots allt är det en gas som är trycksatts till vätskeform inuti, även därför man aldrig ska slå igång en kyl/frys eller liknande som har transporterats direkt, man vill att allt köldmedel rör sig ner till behållaren och inte skapar bubblor mm.
Dvs det pyser väldigt starkt och kraftigt, i dom lägena bör man stå på avstånd för det blir lite som en fontän av köldmedel som skvätter och är allmänt omysgt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild