Gråsuggor för bioaktivt pytonterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Snugge:
Hej, jag har funderat i ett par månader att uppgradera min kungspytons terrarium, inte enbart genom att ge henne ett större levnadsrum, utan även övergå till ett bioaktivt substrat. Under dessa månader har jag samlat på mig i en handfull växtarter som både fungerar väl i ett terrarium samt klarar av att en tung orm som slingrar över dem.

Efter att ha undersökt vad internet har att säga om saken, har jag kunnat utforma ett substrat som både håller fukt och är formbart, samtidigt som det inte packas för hårt eller blir ”dammigt” när ytan torkar. Däremot tyckte jag det svårt att finna en konsensus angående vilken mikrofauna som är ideal för denna pytonorms biotop.

Jag har i vart fall bestämt mig för att använda mig av hoppskärtar (Collembola sp.) samt någon form av gråsugga. Jag har sätt tre arter som jag har hört har fungerat ihop med kungspyton: källargråsugga (Porcellio scaber), ’dwarf white’ (Trichorhina tomentosa) samt ’powder blue’ (Porcellionides pruinosus). Men nu tänkte jag vända mig till er som vet bra mycket mer än jag själv, vad skulle ni föreslå?

44
32
Zootenance:
Bra tänkt att uppgradera åt henne! Jag rekommenderar Coco Husk och Plantation Soil som substrat åt Kungspyton, och i alla bioaktiva terrarier. När det gäller gråsuggor använder jag Powder Blue, och Armadillidium maculatum
”Zebra”. Men det finns många varianter du kan testa, välj en art som gillar fukt. 

281
366
Cartaq:
Jag kör på Ikeas jord tillsammans med boklöv och annat från skogen, till det kör jag på kubaner som har visat sig vara det mest effektiva. Alla burkarna har även hoppstjärtar som städar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild