Snäcka som gått bort

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
moa332:

Hej!

En utav mina snäckor har tyvärr gått bort för några dagar sedan.

Jag skulle älska om jag kunde behålla snäckan från snigeln, men efter jag har tvättar snäckan så gott jag kan så luktar den fortfarande lite illa.

Jag har läst att man ska koka snäckan i vatten och vinäger och sedan skölja snäckan med tvål och vatten, är det sant?

Skriv gärna om det är så man ska göra, eller om ni vet något annat sätt.

 

tack för svaren i förhand!!<3


101
91
Trypto:
Har du fått ut "kroppen" ur skalet? Det är ett måste, annars kommer du aldrig bli av med lukten.

Det finns två vanliga sätt att göra det på: koka eller gräva ner. Kokar man så får man mecka ut kroppen själv och antagligen kommer det lukta fruktansvärt under processens gång, men går fort. Har dock läst att en del fått problem med att skalet blir ömtåligt och börjar flaka sig av kokningen. Ska även fungera att avlägsna kroppen utan att koka, men har inte läst så mycket om det.

Annars är det enklaste att gräva ner snäckan utomhus och vänta ett par månader, så tar nedbrytarna i jorden hand om allt och du kan gräva upp ett tomt skal sedan. Finns ju såklart risker med det också, som att skalet blir förstört eller att man inte hittar det igen.

Om skalet fortfarande luktar efter att du avlägsnat kroppen så gäller det nog bara att rengöra mer, går säkert bra med både vinäger och tvål. Men misstänker att det isåfall luktar för att du inte fått ut hela kroppen.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
En myrstack med skogsmyror borde väl kunna rensa skalet hyfsat snabbt? 

2
0
moa332:

Trypto skrev:
Har du fått ut "kroppen" ur skalet? Det är ett måste, annars kommer du aldrig bli av med lukten.

Det finns två vanliga sätt att göra det på: koka eller gräva ner. Kokar man så får man mecka ut kroppen själv och antagligen kommer det lukta fruktansvärt under processens gång, men går fort. Har dock läst att en del fått problem med att skalet blir ömtåligt och börjar flaka sig av kokningen. Ska även fungera att avlägsna kroppen utan att koka, men har inte läst så mycket om det.

Annars är det enklaste att gräva ner snäckan utomhus och vänta ett par månader, så tar nedbrytarna i jorden hand om allt och du kan gräva upp ett tomt skal sedan. Finns ju såklart risker med det också, som att skalet blir förstört eller att man inte hittar det igen.

Om skalet fortfarande luktar efter att du avlägsnat kroppen så gäller det nog bara att rengöra mer, går säkert bra med både vinäger och tvål. Men misstänker att det isåfall luktar för att du inte fått ut hela kroppen.


ska rengöra det mer nogrannt :)


3
4
Astra:
moa332 skrev:
Hej!

En utav mina snäckor har tyvärr gått bort för några dagar sedan.

Jag skulle älska om jag kunde behålla snäckan från snigeln, men efter jag har tvättar snäckan så gott jag kan så luktar den fortfarande lite illa.

Jag har läst att man ska koka snäckan i vatten och vinäger och sedan skölja snäckan med tvål och vatten, är det sant?

Skriv gärna om det är så man ska göra, eller om ni vet något annat sätt.

 

tack för svaren i förhand!!<3




Jag ser att du fått andra svar, men skriver ändå. Kokning borde onekligen kunna fixa det hela, det handlar snarare om att koka tillräckligt länge. Jag (som jagar) kokar ju rent skallar från all mjuk vävnad ifall jag tänker montera en trofé, så då borde det verkligen gå  att koka rent en snäcka. Själv försöker jag dock gärna vara utomhus när jag kokar liknande, det luktar... Har man enbart sin vanliga spis att tillgå så får man väl vädra ;-)

Jag skulle säga att bäst att sjuda snarare än att vrålkoka när man håller på med något som en snäcka, du är ju rädd om den förstår jag. Efter ordentligt lång nog kokning/sjudning borde den mesta vävnaden ha kommit ut av sig själv. Sen får snäckan torka.

Jag hoppas du får till det! :-)

508
304
Jonas77:
Jag skulle vara väldigt försiktig med vinäger och annat som bryter ner kalket i skalet, risken är att du inte har ett skal kvar när du är klar.

Vill du experimentera så skulle jag låta mikroorganismer och/eller enzym göra jobbet. Nu tror ju jag att det borde gå att mekaniskt rengöra en enkel snäcka, men annars kan jag tänka mig att du skulle kunna köra en färsk ananas eller papaya i blendern och blanda ut med vatten, lägg snäckan i lösningen i en burk och ställ den där den kan få gona fritt utan att det stör dig, det skulle vara ett enzymbaserat experiment. Ett annat är att lägga den i rent vatten och låta bakterierna äta rent, det lär också luka lite, men bör fungera.

Jag ser risker i hur skalet kommer påverkas lite hur du än gör, men sånt här är kul att hålla på med, så lycka till.

3
1
StinaS:
För mig funka det att lägga snäckorna i vatten i en hink några dagar så var det bara att dra ut kropparna. Lät sedan skalen ligga i vatten i typ en vecka och sedan fick dom ligga utan vatten i typ en vecka och luktar inte nå mycke av dom nu. Hade hinken ut på altanen då det stinker väldigt mycke. Hade plasthandskar när jag drog ut kropparna och höll till ute då det luktar fruktansvärt illa. Absolut inget för en kräsmagad. :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild