Hur tar jag hand om spökskräcka ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
ellaliljeblad:
Hej

Jag har pinnar av Extatsosma Tiaratum (spökskräcka) och har precis fått ägg. I botten av terrariumet ligger det papper, har också haft mossa, vilket är bäst bottenmaterial för pinnar?. Bryr mig mycket om äggen och vill verkligen göra mitt bästa för att ta hand om dem. Hur tar jag hand om äggen? 

En till fråga. 
Blir ofrta mycket bajs på botten i terrariumet och städar ca 1 gång/månad. Jag har även en ögonfransgecko med hoppstjärtar som städar i hennes tarrarium, det funkar fantastiskt. Skulle jag kunna ha lite hoppstjärtar i pinnarnas terrarium som städare? Givetvis då med mossa.

//Ella

52
2
NillaLG:
Hej! Jag startade som du med papper men tröttnade på hur trist det ser ut. Nu har jag nästan 1 dm sand/torv/jordblandning. Mossa och bark/löv i botten. Riktigt mycket hoppstjärtar och kubanska gråsuggor städar åt mig. Jag matar med lite fiskfoder ibland. Väldigt mycket fräschare lukt, lätt att hålla fukt och roligare att titta på och äggen får ligga där de faller. De ägg jag stoppade i en separat burk i början och prejat ett par gånger i veckan i ett halvår föds nu och några ägg jag missat har föds i terrariet. Så alla ägg får ligga där de faller nu. Mindre jobb och mer likt naturen.
   Lycka till hur du än väljer att göra!

84
38
Ems:
ellaliljeblad skrev:
Hej

Jag har pinnar av Extatsosma Tiaratum (spökskräcka) och har precis fått ägg. I botten av terrariumet ligger det papper, har också haft mossa, vilket är bäst bottenmaterial för pinnar?. Bryr mig mycket om äggen och vill verkligen göra mitt bästa för att ta hand om dem. Hur tar jag hand om äggen? 

En till fråga. 
Blir ofrta mycket bajs på botten i terrariumet och städar ca 1 gång/månad. Jag har även en ögonfransgecko med hoppstjärtar som städar i hennes tarrarium, det funkar fantastiskt. Skulle jag kunna ha lite hoppstjärtar i pinnarnas terrarium som städare? Givetvis då med mossa.

//Ella



Nu har jag sungaya inexpectata, men jag använder samma subtrat som till min ögonfransgecko. Ägg tänker jag förvara seperat i en burk med lufthål, med hushållspapper i och spraya någon gång i veckan. Har varken lust eller plats att alla ägg honan lägger kläcks haha. 

4
0
ellaliljeblad:
Hej igen och tack för svaren. Kan medela att jag fått mitt allra första ägg av pinnar. Inte Extatosoma utan har även Sungaya inexpectata!! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild