Leopardgecko kan inte äta själv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Hugofah123:
Vi har en 23 årig leopardgecko som vägrar att äta själv. Är detta normalt?
Mvh Hugo 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Har du haft ödlan alla år och den har slutat äta tvärt utan att det skett förändringar i ödlans närhet? Med det menar jag flytt, nytt terrarium, inredning osv osv. 

Eller har du köpt en 23 år gammal ödla som vägrar äta? 

Lite information, bakgrundsfakta och övrigt kan vara till god hjälp om du vill ha bra svar på frågan ☺ bilder, miljö osv..

För att enkelt svara på din fråga.. Nej det är inte normalt att en ödla inte äter av egen maskin, något är fel. 

2
0
Hugofah123:
Jag fick den r den var 20 år. Den har ätit själv tills nu. Har bytt terrarium till ett större.  Har samma inredning
Mvh hugo

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
23 år på en Ögonfrans är mycket, det kan ju vara så att den är gammal och hängig bara. 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Hugofah123 skrev:
Jag fick den r den var 20 år. Den har ätit själv tills nu. Har bytt terrarium till ett större.  Har samma inredning
Mvh hugo


Den slutade äta i samband med bytet av terrariet eller har den ätit självmant några veckor, månader i nya miljön? 

Jag tror dock den är riktigt gammal och börjar lägga av... En chansning med den lilla informationen jag har i nuläget ☺

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
ZDC skrev:
23 år på en Ögonfrans är mycket, det kan ju vara så att den är gammal och hängig bara. 

Inser nu att jag fått för mig att det var en Ögonfransgecko, my bad. Men även för en Leopardgecko är 23 år en hög ålder. 

47
46
Pretorian:

Nej det är inte normalt att dom inte äter själva, sen är frågan vad du menar med "äta själv". Behöver du sitta och mata den med pincett för att den ska vilja äta? kan det bero på att ödlan inte ser maten?

Du säger att den har ätit fram till flytten, hur länge sen flyttades den?

Hur stort är det nya jämfört med det gamla, vilka dimensioner har dom olika terrarierna?

Du säger att du har samma inredning, kan den ökade storleken göra att det finns "för lite" inredning?

Hur matar du den, lämnar du mat i terrariet så den får äta själv men har slutat göra det eller matar du vid specifika "måltider" där du släpper in tex en syrsa i taget i terrariet och väntar tills den äter upp?
Kan den stressen av jätten utanför fönstret så att säga orsaka det?

En välskött leopardgecko kan leva väl upp till 25 år och mer vilket även finns dokumenterat, har för mig rekordet är 29-30 på en leopardgecko som lever i ett zoo. självklart kan det vara så att åldern tar ut sin rätt, hur är det med ödlan annars?


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild