Matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Vi har en caninus som inte ätit så länge vi haft den. Vi har testat allt, fryst mus, råtta, natal olika storlekar. Väntat långa perioder mellan matningar (2 veckor - 2 månader). Tillslut gick vi över till att testa levande mus, natal, råtta, inget funkar. Ormen är isolerad mot omvärlden så kan inte se något yttre stressmoment. Vi rör den inte, vi byter enbart vatten. Temperaturer är korrekta. Fuktighet är rätt. Ömsat en gång, perfekt.

Är det något vi kan ha missat? Har tidigare haft kp, kungssnok och hortulanus som matvägrat, aldrig misslyckats med att få dem börja äta igen.

Medlem i SHF
3996
5019
Jonas_:
Provat att mata den nattetid när dom är mer aktiva? 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Jonas_ skrev:
Provat att mata den nattetid när dom är mer aktiva? 


Vi har testat alla tider på dynet, speciellt kvällstid

Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Kan kanske vara idé att testa om ormen har flagellater eller liknande? 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Daniel81 skrev:
Kan kanske vara idé att testa om ormen har flagellater eller liknande? 


Så veterinär?

Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Ja. Dock vet jag inte om det kan kontrolleras utan ett avföringsprov, vilket ju är svårt att få från en matvägrande orm.

Ring och rådfråga reptilkunnig veterinär till att börja med.

508
304
Jonas77:
Hej. Vad är det för ålder och storlek på ormen? Hur köptes den, var det här i sverie av en uppfödare? Hur lång tid har det gått?

Jag har haft ormar som normalt äter, men av okänd anledning ratar en nyköpt batch med råttor/möss. Något med dem som inte var "rätt", i princip obrukbara för mig, bara att köpa andra från annat håll.

När folk skriver att temperatur och luftfukt är rätt så är det lite vanskligt; skulle du tro att 45 grader och 30% var rätt så skulle läsaren få fel information. Nu misstror jag dig inte så extremt, men det är alltid bättre att uppge empiriskt data än en försäkran om korrekthet.:)

Hur gör ni när ni matar? Ibland kan det vara ren teknik; man kanske är för "på" med pincetten och skrämmer ormen lite, sen är det kört. Ibland kan det vara bra att värma musen/råttan ordentligt i vatten och torka av den ordentligt då de kan gå igång på värmen. Lirka lite med bytet en bra bit ifrån, så ormen får chans att tro att det är hans/hennes idé att äta, och långsamt närma sig. Ibland får fordret inte ha varit i vatten alls, alla är olika. Jag vet folk med struliga caninusar som har fått igång sina djur med fågellukt. En person tog ut och matade i en fågelbur :) Att hitta en lokal bondgård och köpa en fjädrad kyckling att ha i frysen och gnida fodret emot kan vara en lösning. men personen ni köpt ormen av borde ju veta bäst, och sagt till om det var något speciellt med matningen.

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Jonas77 skrev:
Hej. Vad är det för ålder och storlek på ormen? Hur köptes den, var det här i sverie av en uppfödare? Hur lång tid har det gått?

Jag har haft ormar som normalt äter, men av okänd anledning ratar en nyköpt batch med råttor/möss. Något med dem som inte var "rätt", i princip obrukbara för mig, bara att köpa andra från annat håll.

När folk skriver att temperatur och luftfukt är rätt så är det lite vanskligt; skulle du tro att 45 grader och 30% var rätt så skulle läsaren få fel information. Nu misstror jag dig inte så extremt, men det är alltid bättre att uppge empiriskt data än en försäkran om korrekthet.:)

Hur gör ni när ni matar? Ibland kan det vara ren teknik; man kanske är för "på" med pincetten och skrämmer ormen lite, sen är det kört. Ibland kan det vara bra att värma musen/råttan ordentligt i vatten och torka av den ordentligt då de kan gå igång på värmen. Lirka lite med bytet en bra bit ifrån, så ormen får chans att tro att det är hans/hennes idé att äta, och långsamt närma sig. Ibland får fordret inte ha varit i vatten alls, alla är olika. Jag vet folk med struliga caninusar som har fått igång sina djur med fågellukt. En person tog ut och matade i en fågelbur :) Att hitta en lokal bondgård och köpa en fjädrad kyckling att ha i frysen och gnida fodret emot kan vara en lösning. men personen ni köpt ormen av borde ju veta bäst, och sagt till om det var något speciellt med matningen.


Köptes av en "stor" uppfödare i Tyskland. Misstänker mycket lögner då djuret kom med ett otroligt dåligt uppfödarbevis, och såg undernärt ut.


24-29 grader beroende på dag/nattid. Fuktighet 70-90% beroende på dag/nattid. 

Har väldigt mycket erfarenhet av matvägrande djur, så dina tips är alla testade. Glömde skriva att vi testat ge fågel också under alla dessa månader. Jag misstänker tyvärr att ormen är sjuk, därav beteendet. Har haft den hos veterinär förut, men de var så okunniga att de tog in hela teamet för att filma och fota ormen istället, de erkände att de hade absolut ingen kunskap om reptiler.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild