azureus spelar - inga ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
Hanen spelar varje dag & har gjort i 2 månader. 1.2 i burken. Har dock inte sett ägg än. När kan jag vänta mig att det kommer? De är 15-17 månader gamla.
Är det problem med att jag har två honor tror ni? De bråkas ingenting men kan det vara så att äggen äts upp av den andra honan? Eller, jag inser att det kan vara så, frågan är eg. om jan skulle flytta den ena honan?
Eller skulle det funka bättre med 2.1 ?
Vill gärna ha 3st grodor då de går i relativt stor burk 90-45-90.

Jag ser att en hona hela tiden är runt min skål där jag tänkt att de ska lägga äggen. Ett sådant där transparent fat jag häller lite vatten på 1-2 ggr/dag. Dock så skitar de ned i den nästan omgående. Kan det påverka?
Är sällan vatten stående i den utan blir mer bös de drar dit.

Jag ser en av honorna följa efter hanen ibland & liksom försöka sätta sig på hans rygg. Är det ngn parningslek? Tycker det borde vara hanen på honan väl? :)

Som skrivet är de inte alls bråkiga med varandra utan sitter ofta ihop. Alla får äta samtidigt osv.

Tacksam för lite råd & tankar

5099
3873
Tropfrog:
Mina leucomelas har spelat i över ett år utan att jag sett några ägg. Man får ha tålamod. 

Skit i petriskålen påverkar knappast. Det är inte precis rent där grodorna lägger ägg i naturen.

Mvh
Magnus  

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
Mina leucomelas har spelat i över ett år utan att jag sett några ägg. Man får ha tålamod. 

Skit i petriskålen påverkar knappast. Det är inte precis rent där grodorna lägger ägg i naturen.

Mvh
Magnus  


Ok jag får försöka ha det. Är inte bråttom el så utan mer att jag kände ifall konstellationen 1.2 är olämplig i den aspekten att jag vill att de lägger ägg?
Då vet jag att de kan spela länge iaf utan att det kommer ägg. Behöver inte oroa mig så mkt att äggen kanske äts upp av en svartsjuk hona.
Tack för svaren.
Behöver inte heller oroa mig ifall de lägger ägg i skålarna el utanför & det inte är helt rent. Toppen!



5099
3873
Tropfrog:
Nja. Två honor av tinctorius är sällan en bra idé. Visst kan det vara så att de äter upp varandras ägg eller stör varandra vid amplexus..

Mvh
Magnus 

18
27
BengtO:

Kan vara svårt att hitta äggen. Ställ in en burk med vatten, ca 1 dl. Har du tur kommer de att flytta yngel dit. Sen ska du inte ha vatten i petriskålen. Lägg dit ett torrt löv istället. 2 honor kan gå bra så länge de inte bråkar. När hanen spelar, ser du nån hona som följer honom tätt bakom? Det är ett tydligt " nu är det dags".


256
35
huckerby:
BengtO skrev:
Kan vara svårt att hitta äggen. Ställ in en burk med vatten, ca 1 dl. Har du tur kommer de att flytta yngel dit. Sen ska du inte ha vatten i petriskålen. Lägg dit ett torrt löv istället. 2 honor kan gå bra så länge de inte bråkar. När hanen spelar, ser du nån hona som följer honom tätt bakom? Det är ett tydligt " nu är det dags".


Jaha ok, då ska jag sluta fylla på petriskålen med vatten hela dagarna :)
Jag har sett en hona hänga honom i ryggen några ggr.
Ska lägga in ett fint löv i skålen ist samt ställa invatten. Den burken med vatten med 1dl, bara så jag har klart för mig, hur djupt vatten ska det vara? 1 dl kan ju vara lite olika djupt beroende på diameter :)
Sedan är jag nyfiken på vad petriskålen fyllter för funktion om det ej har vatten? Är det för att de vill lägga äggen så de ligger still på plats med kanter?

Tack för hjälpen!
Ska genast fixa med detta hemma ikväll. Vore schysst bara om du ville återkoppla frågan med burken.
Hanen spelar hela kvällarna & på morgonen

18
27
BengtO:

Behövs inga petriskålar. Men kan va praktiskt att enkelt kunna lyfta ur äggen. Pringles lock funkar lika bra, eller löv.

Burken med vatten kan ha större volym än 1dl. Räcker nog med 3-4 cm djup. 


256
35
huckerby:
BengtO skrev:
Behövs inga petriskålar. Men kan va praktiskt att enkelt kunna lyfta ur äggen. Pringles lock funkar lika bra, eller löv.

Burken med vatten kan ha större volym än 1dl. Räcker nog med 3-4 cm djup. 


Tack Bengt! :)

256
35
huckerby:
Kom hem idag från igår & hittade några ägg. Vad gör jag nu?
hanen har rört sig runt äggen sista 15 min jag kollat.
hur vet man att de är befruktade?

och vad gör jag nu? Har inga specialmossor el löv hemma. Ska de flyttas & hur ska de behandlas?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild