Kungsboa som delar terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
kevva:
Tjenare,

Jag har en Kungsboa (hane) som jag är intresserad utav att para. Jag tänkte, hmm jag kanske kan ha en honna i samma terrarium som hannen är i?
Vad jag har förståt så ska man helst inte ha två Kungsbor i samma terrium, men samtidigt har jag sett en del som har det.

Själv kan inte hitta nån riktigt fakta om det är okej eller ej. Så jag väder mig till er? Vad är eran efarenhet och/eller har ni nån käll?

(Jag vet om minsta tillåtna yta enligt lagen)

Tack för hjälpen!

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Det enkla svaret är att ormar är solitära djur, dvs ensamlevande. Dom mår och trivs alltså bäst ensamma i sina terrarium. 

Sen att många håller dom fel gör det inte rätt om du förstår vad jag menar ☺

Ska man para dom bör dom endast träffas under vintervilan när parningstiden ofta inträffar. Resten av året bör dom definitivt leva ensamma, som i naturen. 

Det är iaf min bestämda åsikt, finns såklart andra som resonerar annorlunda, som med allt inom hobbyn ☺ men svårt att komma ifrån att majoriteten av alla ormar trivs bäst solitärt, ensamma. 

10
3
kevva:
Tack! Bra och enkelt svar.

Absolut, jag håller med om att bara föra andra gör det innebär det inte att det är rätt. Var just därför jag ville kolla eran åsikt!

508
304
Jonas77:
När det kommer till djur som boor har jag inget bekymmer med att husera dem i par. Möjligt att det tar ett bett ur eggen när det kommer till parning, men när det kommer till att störa varandra så tror jag inte att det kommer vara ett problem. Det är enkla djur, de kommer tycka likadant, dvs de kommer gilla samma ställen att ligga på, sola, osv. Många tolkar detta som gull och socialitet, men det är helt enkelt två robotar som gör samma saker...
Förutsatt att terrariet är stort och ger utrymme för två djurs delade behov och att du normalmatar djuren (har sett sjukt ovanliga fall av kanibalism) så kommer du inte ha någon annan upplevelse än alla andra som huserar boor i par.

273
185
peter68:
Jag vet inte vad min boa gör hela natten, men av det jag ser så jagar han hela tiden. Han lägger sig i bakhåll överallt i terrariet. Jag kan inte se hur det hade gått med två ormar. Det hade varit omöjligt för dem att undvika varandra.

Jag hade inte bara behövt ett större terrarium, utan ett avsevärt större. Jag menar gigantiskt, typ ett halv normalt rum och höjd från golv till tak. Min boa är förnuvarande runt 75 cm.

Den relevanta frågan när det gäller djur, enligt mig, är, kan de känna stress? Insekter gör det inte. Amfibier tycks heller inte vara intelligenta nog att känna emotionell stress. Högre stående djur gör. Dvs däggdjur, fåglar, fiskar och reptiler.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild